Послання апостола Павла

Серед різноманітних послань і схожих на послання документів у межах НЗ є певна кількість окремих груп: корпус послань апостола Павла (Послання до римлян, Перше і Друге послання до коринтян, Послання до галатів. Послання до ефесян, Послання до филип’ян, Послання до колосян, Перше і Друге послання до солунян, Послання до Филимона), «пастирські» послання (Перше і Друге послання до Тимофія, Послання до Тита) і «соборні» чи «загальні» послання (Послання апостола Якова, Перше і Друге послання Петра, Три послання Івана Богослова і Послання апостола Юди). Серед них, без сумніву, найважливішою групою є корпус послань апостола Павла, оскільки той був найвидатнішим автором послань ранньої Церкви. Саме важливість його послань, мабуть, і спричинилася до того, що пізніші НЗ автори також створювали власні повідомлення у формі послань; деякі пізніші праці навіть посилаються на нього як на автора.

Корпус послань апостола Павла

Уцілілі послання апостола Павла зберегли спільноти, яким вони були адресовані, та з самого початку, здається, вони були відомими лише локально. Під кінець І ст. його послання зібрано в єдиний корпус і створено їхні копії. Про це свідчать цитати з послань апостола Павла, котрі знаходимо в найбільш ранніх Учителів Церкви. Після десятиліть, упродовж яких послання, здається, не набули популярности, християнські автори раптом починають цитувати їх, здавалося б, навмання. Спочатку Климент (бл. 96 р. по Р. Хр.) посилається на Послання до римлян і Перше послання до коринтян; Ігнатій (помер 108 р. по Р. Хр.) – на Послання до римлян, Перше послання до коринтян і Послання до ефесян. (Також пор. посилання в Другому посланні Петра 3:15-16 на «усі листи» апостола Павла й зауважте вплив на Послання до євреїв, Перше послання Петра та Об’явлення Івана Богослова в частині III, яка йде далі.) Зацікавлення апостолом Павлом, звісно ж, стимулювала публікація книги Дій апостолів, але те, чи збірка послань ішла слідом за появою Дій апостолів, чи послання були відомими автору Дій апостолів, є невирішеною проблемою.

Здається, перші одержувачі цінували послання апостола Павла. В уцілілих посланнях є лише два посилання на більш ранні листи, котрі, очевидно, втрачені. Лист, на який є посилання в 1Кор. 5:9-11 («попередній лист»), утрачено, хоча його фрагмент міг бути збережений як 2Кор. 6:14-7:1. На додаток, багато вчених уважають, що «суворий лист», згаданий у 2Кор. 2:3-4; 7:8, також утрачено (зі зрозумілих причин), хоч інші вважають, що частина цього листа вціліла як Друге послання до коринтян 10-13. Можливо, існували «збірки» послань, надіслані до Филип, Солуні та, мабуть, Галатії (див. 1Кор. 16:1) у той самий час, що й «попередній лист». Якщо це так, то апостол Павло ніколи не посилався на них у пізнішій кореспонденції. З цими винятками, послідовність послань у своєму зв’язку з діяльністю апостола Павла видається повною.

Найбільш рання збірка послань апостола Павла містила сім послань, написаних, відповідно, до римлян, коринтян, галатів, колосян, филип’ян, лаодікейців і солунян. Загалом, припускають, що «до лаодікейців» – це те послання, яке ми називаємо «до ефесян», і що Послання до Филимона було об’єднано з Посланням до колосян (зауважте пов’язані заключні вітання). Лише пізніше Послання до коринтян і Послання до солунян розділилося на два окремих. Також пізніше з’явилися Перше та Друге послання до Тимофія і Послання до Тита («пастирські послання»), і їх було додано до збірки. У стародавніх часах порядок послань апостола Павла варіювався. Різноманітна послідовність послань зображала практичну проблему поміщення текстів у форму сувою або кодексу (тобто книги); вони не мають нічого спільного з порядком, в якому ці послання було написано спочатку. Теперішнє канонічне впорядкування здійснене за зменшенням обсягу текстів, спочатку довгі – до спільнот, а тоді – до індивідуальних адресатів.

Попередній запис

Античний лист

Листи належать до найдавніших форм письмового спілкування. Надзвичайно важливими для вивчення НЗ є особисті епістоли еліністичної ери – періоду після ... Читати далі

Наступний запис

Проблеми авторства послань

Щоби зрозуміти апостола Павла як автора послань, мусимо прояснити, які саме послання він, можливо, писав. Загалом, послання в корпусі послань ... Читати далі