Марихуана в Біблії?

Я знав його дитиною: пустотливий, балакучий, непосида. Я знав його підлітком: сперечальник, спортсмен, красунчик. Зараз йому за двадцять: залежний від наркотиків, з психічними  розладами, у фінансовій скруті, арешти, суди…

Батьки з останніх сил намагаються допомогти – влаштувати в черговий реабілітаційний центр, знайти нового адвоката, день і ніч молять Бога про порятунок сина… У такому кошмарі сьогодні живе безліч сімей… Багато хто не міг собі і уявити, що ця біда постукає в їхні двері…

Проблема наркоманії багатоскладова. Її не охопити не те щоб статтею, або книгою; її не обійняти і бібліотекою. У цій статті я хочу розглянути лише одну її грань. У випадку з родиною моїх знайомих біда почалася з того, що син почав вживати марихуану, не тільки не вважаючи її шкідливою як «gateway drug» – «наркотик, який відкриває двері для більш сильних наркотиків», – але навпаки, вірячи в її благотворний вплив на організм. Оскільки молодий чоловік виріс у віруючій сім’ї, він знайшов «духовні» аргументи на користь своєї позиції. У цій статті ми розглянемо головні аргументи прихильників марихуани, в яких використовується Біблія, у першу чергу Тора (П’ятикнижжя), і перевіримо їх надійність.

  1. «Дуже добре»

Перший ряд аргументів прихильників марихуани пов’язаний з історією створення. Біблія повідомляє: «І сказав Бог: нехай вирощує земля зелень, траву, що сіє насіння за родом і за подобою своєю, і дерево плідне, що приносить за родом своїм плід, у якому насіння його на землі. І стало так. І виростила земля зелень, траву, що сіє насіння за родом і за подобою її, і дерево плідне, що приносить плід, у якому насіння його за родом його на землі. І побачив Бог, що це добре» (Буття 1:11,12). Всяка «зелень, трава, що сіє насіння за родом і за подобою її», з’явилася внаслідок Божого акту творіння; відповідно, Бог створив і марихуану.

Більш того, все, створене Богом на землі, дано для блага. На доказ наводяться наступні уривки Біблії: «І сказав Бог: ось, Я дав вам усяку траву, що сіє насіння, яка є на всій землі, і всяке дерево, яке має плід, що сіє насіння; – вам це буде в їжу» (Буття 1:29). «Усяка трава, що сіє насіння, яка є на всій землі», безумовно, включає в себе марихуану; і вона дана для вживання – так звучить аргумент. «І побачив Бог усе, що Він створив, і ось, добре воно. І був вечір, і був ранок: день шостий» (Буття 1:31). Отже, добра і марихуана.

Чи серйозні ці аргументи? Якби Біблія закінчувалася першим розділом книги Буття, то тоді так, вони б мали сенс. Але, на жаль, опис подальшої історії нашої планети в Біблії оповідає про радикальні зміни, які мали місце в природі, що колись була створена Богом. Після того, як Адам і Єва не послухалися Творця і повірили змію, на землю впало прокляття: «Проклята земля через тебе» (Буття 3:17). Це прокляття проявилося, зокрема, у модифікації рослинного світу: «Терня й осот буде родити вона тобі» (Буття 3:18). З’явилася рослинність, непридатна для вживання, наприклад, «викинуте терня, яке не беруть рукою» (2Сам. 23:6).

Більше того, Біблія стверджує, що земля потрапила під владу диявола: «І, вивівши Його на високу гору, диявол показав Йому всі царства світу в одну мить. І сказав Йому диявол: Тобі дам усю оцю владу над усіми цими царствами і славу їх, бо вона мені передана, і я кому схочу, даю її» (Лк. 4:5,6). Ісус цю заяву диявола не заперечував; навпаки, називав його «князем світу цього» (Ін. 12:31; 14:30; 16:11). На жаль, навіть і після Голгофи статус диявола на землі зберігається; він названий «богом віку цього» (див. 2Кор. 4:4); «князь піднебесний» (Еф. 2:2), і т. д.

Мабуть, найбезрадісніша заява в Біблії на цю тему виглядає так: «Весь світ лежить у злі» (1Ін. 5:19). У сучасних перекладах думка передана більш рельєфно: «весь світ лежить у владі Злого» (Стерна); «весь світ – у владі лиходія» (російське Біблійне товариство); «весь світ – у владі диявола» (Кулаков). В оригіналі використовується слово πονηρός (понерос) у чоловічому роді, більш того, з артиклем. Така конструкція скрізь в оригіналі позначає саме диявола, сатану, наприклад: «Нехай буде слово ваше: так – так; ні – ні, а що зверх цього, те від лукавого» (Мф. 5:37); «І не введи нас у спокусу, але визволи нас від лукавого» (Мф. 6:13), і т. д.

Жорстокою правдою Біблії є те, що внаслідок гріхопадіння Боже творіння потрапило під владу диявола. Ця влада проявилася, зокрема, у появі рослин, яких раніше не було.

Дієслово «зрощувати», צמח (цамах), що раніше описувало процес появи рослинності на виконання Божої волі (Буття 2:9), тепер використовується для опису появи раніше неіснуючих рослин: «Терня й осот буде родити вона тобі» (Буття 3:18). Відсутність або наявність колючок і шипів, як відомо, обумовлено генетичною інформацією. У сучасному світі, наприклад, існує чимало сортів троянд без шипів – вони виведені штучним шляхом. Це означає, що диявол, отримавши владу над землею, почав маніпуляції з ДНК рослинного світу.

У результаті на землі з’явилися і шкідливі, і смертоносні рослини. Свідчить про це і Біблія. «Єлисей же повернувся в Галгал. І був голод у землі тій, і сини пророків сиділи перед ним. І сказав він слузі своєму: постав великий казан і звари юшку для синів пророчих. І вийшов один з них у поле збирати овочі, і знайшов дику витку рослину, і набрав з неї диких плодів повний одяг свій; і прийшов і накришив їх у казан з юшкою, тому що вони не знали їх. І налили їм їсти. Але як тільки вони стали їсти юшку, то здійняли крик і говорили: смерть у казані, чоловіче Божий! І не могли їсти…» (2 Царів 4:38-40). З’явилися отруйні рослини «кореня, що вирощує отруту і полин» (Втор. 29:18). З огляду на вищесказане нерозбірливе вживання всього, що росте, може виявитися шкідливим і смертоносним. На нашій землі, на жаль, вже далеко не все «дуже добре».

  1. «Запашна тростина»

Є в Біблії ще один уривок, який, на думку прихильників марихуани, не тільки прямо називає її по імені, але і закликає її використовувати! Ось він: «І сказав Господь Мойсеєві, говорячи: візьми собі найкращих запашних речовин: смирни самоточної п’ятсот сиклів, кориці запашної половину проти того, двісті п’ятдесят, тростини запашної двісті п’ятдесят, касії п’ятсот сиклів, по сиклю священному, й олії оливкової гин; і зроби із цього миро для священного помазання, масть складену, мистецтвом того, хто складає масті: це буде миро для священного помазання» (Вихід 30:22-25).

Чи вдалося вам впізнати марихуану в цьому уривку? Вона, як вважають деякі, ховається в словосполученні «запашна тростина». Справа в тому, що ця фраза є перекладом єврейських слів קְנֵה־בֹ֖שֶׂם (кене босем), у словниковій формі בֹּשֶׂם קָנֶה (кане босем), що є співзвучним ботанічному позначенню марихуани – канабіс. Згідно цитованому уривку, потрібно взяти двісті п’ятдесят шеклів «кене босем». Шекль – це 12 грам; відповідно, потрібно було взяти 3 кілограми канабісу (12 * 250 = 3000 грам)! Оце так!

Проблема, однак, полягає в тому, що, навіть якщо «кене босем» і є канабісом, Біблія далі в досліджуваному уривку суворо забороняє користуватися виготовленим складом: «А синам Ізраїлевим скажи: це буде в Мене миро священного помазання в роди ваші; тіла інших людей не слід помазувати ним, і за складом його не робіть самі собі подібного йому; воно – святиня: святинею повинно бути для вас; хто складе подібне йому або хто помаже ним стороннього, той знищиться з народу свого» (Вихід 30:31-33). «Знищиться з народу свого» – це дуже суворе застереження! Заборона поширюється на всіх, крім Аарона і його нащадків, а також предметів святилища (Вихід 39:26-30).

І, звичайно ж, «миро священного помазання» – це не «трава для куріння», і не «екстракт для приготування їжі», або напоїв. Свідоцтв ж про те, що «кене босем» насправді є канабісом, немає абсолютно жодних!

У Септуагінті, грецькому перекладі Тори (3 століття до Р. Х.) для позначення досліджуваного терміну використовується слово κιννάμωμον (кінамомон), яке означає корицю, а ніяк не марихуану. При цьому в давньогрецькій мові є слово κάνναβις (канабіс), що означає саме марихуану, але воно не зустрічається в Біблії жодного разу!

Також важливо відзначити, що в інших уривках Біблії, де Синодальний переклад згадує «запашну тростину», в оригіналі для опису цієї рослини використовуються інші формулювання. Так, Ісая (43:24) використовує лише одне слово, קָנֶ֔ה (кане), як і Єзекиїль (27:19); Єремія (6:20) використовує словосполучення קָנֶ֥ה הַטּ֖וֹב (кане хатов), що навіть віддалено за звучанням не нагадує канабіс. Фактично, словосполучення «кене босем» використовується в оригіналі єврейської Біблії (у т. зв. Старому Завіті) лише один раз; ні разом, ні окремо ці слова не означають марихуану. Слово קָנֶ֔ה (кане) означає тростина, тростина вимірювання, стебло, гілка; слово בֹּשֶׂם (босем) означає аромат, пахощі. У світлі всього сказаного немає жодних підстав вважати, що Тора згадує марихуану.

Цим вичерпуються «біблійні» аргументи прихильників марихуани, взяті з Тори. Будьте здорові, вільні, і благословенні!

Автор: Віталій Олійник

Попередній запис

Смертельна насолода

«І сказала жінка змію: плоди з дерев ми можемо їсти, тільки плодів з дерева, яке посеред раю, сказав Бог, не ... Читати далі

Наступний запис

Чи гріх курити коноплю?

Питання: Курити іноді коноплю – чи гріх це? Адже вона нешкідлива, у Біблії не можу знайти відповіді, а так потрібно! ... Читати далі