СОРОКАРІЧНІ МАНДРИ (ЗАКІНЧЕННЯ)

ВОДА З КАМЕНЮ

Лихослів’я і знущання продовжували переслідувати Мойсея. Коли стало відомо про те, що Мойсей готується дістати воду зі скелі, зловмисні люди почали висміювати його, кажучи:

– Що ж, ви хіба не знаєте, що він був колись пастухом в Іофора, а пастухи великі майстри в пошуках води. Мойсей спочатку відшукає джерело, а потім приведе нас туди і скаже: “Ось, дивіться, я з каменю воду вам дістану”. Добре, ось перед нами камінь; нехай він з цього каменю дістане нам води, з іншого не бажаємо!

І вони натовпом почали зупинятися біля кожного каменя.

Побачив це Мойсей і, хоча Господь повелів йому: “З будь-якого каменю, як вони того побажають, ти дістань їм воду”, він, проте, будучи в нестямі від гніву, крикнув:

– За мною ступайте!

І він дав собі клятву, що тільки з того каменя, який він сам вибере, дістане він для них воду.

І підняв Мойсей руку свою і вдарив у скелю жезлом своїм двічі” (Числа 20:11).

Після першого удару вода зі скелі стала сочитися повільно, крапля за краплею.

– Бен Амраме! – зазвучали довкола голоси. – Цієї води вистачить хіба тільки для немовлят.

Обурений їхніми словами, Мойсей ударив повторно в скелю, і щедрим потоком хлинула вода.

***

І не в одному описаному випадку зухвалість і настирливість натовпу переслідували Мойсея. Наклеп був явищем постійним, і недаремно казав Мойсей: “Як же мені одному носити тяготи ваші, тягарі ваші і суперечки ваші?” (Второзаконня 1:12) Не щадило лихослів’я і його особистого життя. Якщо Мойсей виходив раніше з намету, то казали:

– Чого це він квапиться з дому йти? Не солодке, мабуть, сімейне життя його.

А коли він залишався вдома довше зазвичай, ті ж самі тлумачили:

– Чим, думаєте ви, він зайнятий там? Сидить і придумує якісь нові закони і правила для нас!

Доходило до того, що приводили маляток своїх і, кидаючи їх на коліна до Мойсея, кричали:

– Скажи, Бен Амраме, де той достаток, який ти створив для малих цих? Де харчування, яке ти для них наготував?..

КОНЧИНА ААРОНА

І оплакував Аарона весь дім Ізраїлів тридцять днів” (Числа 20:29).

Плакали чоловіки, плакали жінки. Тоді як Мойсей був невблаганний відносно щонайменшого порушення закону, Аарон лагідністю своєю очаровував кожного. Ніхто від нього не чув: “Ти – грішник”, або “ти – грішниця!” Зустрінеться він з людиною злою, злочинною, він перший звернеться до неї з вітанням і слово ласкаве скаже. Спаде тій на думку погану справу скоїти, згадає вона про Аарона і подумає: “Горе мені! Як же я після цього в обличчя йому погляну?” Чи – дізнається Аарон про розбрат між двома людьми. Прийде він до одного і каже: “Ось, ти в злості на товариша свого, а послухав би, що він таємно говорить про тебе: “Серце моє, – каже, – стискується від болю. Я глибоко розкаююся і готовий волосся на собі рвати від відчаю, що не смію в очі поглянути товаришеві моєму, перед яким я один в усьому винен”. І не піде, доки не побачить, що не залишилося більш ні краплі злості в душі цієї людини. Від неї піде Аарон до іншої з тими ж напутливими і ласкавими словами. Зустрінуться ці люди і кинуться в обійми один до одного. Ось чому смерть Аарона викликала глибоку скорботу усього народу.

ВІЙНА З МАДІАНИТЯНАМИ

Господь сказав Мойсеєві:

Помстися мадіанитянам за синів Ізраїлевих, і опісля відійдеш до народу твого (тобто помреш) (Числа 31:2).

Мойсей повелів воїнам озброїтися і виступити проти мадіанитян під командуванням Финеєса, онука Ааронова, сам же в цій війні не брав участь. “Мадіан, – казав Мойсей, – був моїм притулком, і негідно мене приймати особисту участь у його руйнуванні”.

Приказка свідчить: “Не кидай каменя в колодязь, з якого ти пив воду”.

ОДЯГ І ПРОДОВОЛЬСТВО

– Йдучи з Єгипту, чи узяв народ із собою тканини для одягу? – запитав рабі Єлеазар.

– Ні, – відповів рабі Симеон.

– У що ж вони одягалися протягом сорока років у пустелі?

– Одяг доставлявся для них духами небесними.

– І добре носився одяг цей?

– А ти не читав хіба, що написано? “Одяг твій не старів на тобі… ось уже сорок років” (Второзаконня 8:4).

– Але ж люди ростуть, і діти ставали дорослими?

– З дітьми відбувалося те, що з равликом відбувається: разом з ним росте і його мушля.

– І одяг цей не вимагав частого миття і чищення?

– Від зіткнення з дивною Хмарою одяг очищався, отримував первинний вигляд свій, ставав свіжім і блискучим.

– І вогняна Хмара не спалювала його?

– Тканина цього одягу мала властивості азбесту.

– І паразити не заводилися в ньому?

– Людей того покоління і в могилі черв’як не чіпав, а тим більше – за життя.

Ведений так благодатною правицею Всемилосердного, живучи в достатку і перемагаючи ворогів, народ оспівував хвалу Господові:

  • “Господь пасе мене, і нічого мені не бракуватиме.
  • На місці плодючім, там Він оселив мене; біля води спокійної виховав мене.
  • Душу мою навернув; навів мене на стежки правди задля імені Свого.
  • Коли піду навіть у тіні смертній, не боятимуся зла, бо Ти зі мною; жезл Твій і палиця Твоя – вони потішили мене.

НАПРИКІНЦІ СОРОКАРІЧНОГО МАНДРУВАННЯ

Сорок років водив Господь ізраїльтян пустелею, перш ніж ввести їх у землю Ханаанську, бо сказав Господь:

“Якщо Я прямим шляхом приведу їх у Ханаан, займеться кожен із них полем і виноградником своїм і абсолютно закинуть Вчення Моє. Потрібно, щоб спочатку дух Істини Господньої глибоко вкоренився в душі їхні”.

***

Коли прийдете в землю, яку Господь Бог дасть вам, і посадите яке-небудь плодове дерево” (Левит 19:23).

Подібно до курки, яка, поки пташенята її малі і слабкі, збирає їх під крило своє, тілом своїм гріє їх, риється в землі, шукаючи корму для них, – Мойсей ніс усі турботи народу протягом сорока років перебування його в пустелі: небесна манна, дивний колодязь, приліт перепелів – усе було готове для них. Хмари Слави Господньої оточували їх; Стовп Хмарний вказуючи дорогу, йшов попереду них. Коли ж для них настав час оселитися в землі своїй, Мойсей, попереджаючи їх, сказав:

– Віднині нехай кожен з вас приготує місце для посівів і посадок.

ЕЛДАД І МОДАД

Двоє з мужів залишилися в стані” (Числа 11:26).

Існує таке пояснення:

Коли Господь сказав Мойсеєві: “Збери Мені сімдесят мужів зі старійшин Ізраїлевих” (Числа 11:16), став Мойсей роздумувати: “Як зробити це? Виберу від кожного коліна по шість чоловік, виявиться двоє зайвих; виберу по п’ять від коліна, не діставатиме десяти; вибрати від одних колін по шість і від інших – по п’ять, я поселю заздрість між тими й іншими колінами”. Що ж Мойсей зробив? Вибрав від кожного коліна по шість чоловік, узяв 72 записки, на 70 написав слово “старійшина”, а дві залишив порожніми. Змішавши разом усі 72 записки, поклав їх в урну і сказав: “Підходьте і виймайте жереб”. Тому, хто вийняв записку з написом “старійшина”, Мойсей казав: “Небо давно освятило тебе”; тому ж, ким вийнята була порожня записка, говорив: “Господь не побажав тебе, що ж я можу зробити для тебе?”

Рабі Симеон казав:

“Залишилися в стані” означає: не виходили із наметів своїх. Коли Господь повелів Мойсеєві вибрати сімдесят чоловік у старійшини, Елдад і Модад сказали: “Негідні ми такої шани”. Тоді сказав Господь: “За те, що ви самі зменшили гідність свою, Я додам слави славі вашій”. Позначилося це в тому, що інші пророки тимчасово тільки виявили дар свій, а Елдад і Модад не переставали пророкувати. Вони ж і провіщали: “Мойсей помре, а ізраїльтян в Обітовану Землю введе Ієгошуа”.

Попередній запис

СОРОКАРІЧНІ МАНДРИ

НАДАВ І АВИУД "І Мойсеєві сказав Він: піднімись до Господа ти й Аарон, Надав і Авиуд" (Вихід 24:1). Попереду йшли ... Читати далі

Наступний запис

ОБРАНА ЗЕМЛЯ

Галилея Вимірював Господь усі народи землі – і не знайшов народу, гідного прийняти Тору, окрім одного ... Читати далі