Загальна характеристика Книг Самуїла

На перший погляд, Перша і Друга Книги Самуїла містять масу історичних деталей, малоцікавих сучасній людині. Та приглянувшись ближче, виявляємо, що вони б’ються над трьома проблемними ділянками, які й нині цілковито актуальні. Перша – це питання ролі Бога у формуванні суспільства; друга – питання місця в суспільстві керівної влади та її легітимности; третя – заплутаність людського життя. Саме в цих ділянках формуються – для Ізраїлю і для нас – біблійні образи пророка і царя. Усе це досягається не за допомогою богословських розправ, а оповідуванням. Перша і Друга книги Самуїла дають нам усвідомити і те, як богословив давній Ізраїль, і те, як Бог спілкується з людьми через Писання – тоді і тепер.

Стратегія читання

У читанні Першої та Другої Книг Самуїла буде помічним осмислено робити те, що ми робимо мимохідь, коли читаємо газету. У газеті автоматично впізнаємо передовицю, добачаємо, де є заголовок, а де – основний текст статті, розрізняємо новинну замітку і журналістське розслідування, колонку політичного оглядача і колонку світської хроніки, де зібрано чутки, плітки, кумедні або курйозні випадки тощо. Такими ж розмаїтими є й Перша та Друга Книги Самуїла, а отже, вони вимагають такої ж второпности від читача. Читаючи газету, ми усвідомлюємо її політичний ухил; в ідеалі – щоразу робимо на нього поправку. Отак і читаючи Книги Самуїла, важливо усвідомлювати, що матеріяли в них часто-густо походять із чогось на зразок «Давидівської правди», а якби йшли із «Самуїлового вісника», то виглядали б геть інакше.

Усе це підказує нам, що Книги Самуїла не слід читати поверхово. Автори цих текстів не були втягнуті в метушню нашого теперішнього життя, вони не зазнавали бомбардування інформацією в обсягах, які годі засвоїти; вони відрізнялися від сучасної людини, котра рідко зупиняється, щоб обдумати й «перетравити» почуте, побачене чи прочитане. Мислителі, що зробили свій внесок у написання Першої та Другої Книг Самуїла, у справі обдумування та «перетравлення» відомостей були справжніми мастаками. Для того, щоб отримати задоволення від їхніх текстів, видобути їхній істинний сенс, постійно мусимо ставити певні запитання. Що перед нами за текст: новина, репортаж, світська хроніка? Як його укладено: на чому наголошено, що опущено, на що натякається? Який сенс цього тексту саме в такому вигляді? Як найкраще збагнути, до чого він хилить?

Помічними стануть метафори – із царин живопису, драми, розповідного жанру – до яких вдаватимемося, коментуючи вузлові структурні моменти Книг Самуїла: 1Сам. 1:1; 1Сам. 16:14; 2Сам. 11:1.

Загальний контекст інтерпретації

Датування більшости біблійних текстів аж ніяк не назвеш «точною наукою». Для потреб прочитання Першої та Другої Книг Самуїла резонно припустити, що їх було розпочато в часи монархії (тобто в часи появи у євреїв власної держави), а висвітлюють вони події аж до вигнання і пізніше. Загалом ці книги охоплюють п’ять століть рефлексії народу над собою і своїм Богом.

У досить складному процесі формування книг можна виділити кілька етапів. По-перше, маємо найдавніші передання, що походять, імовірно, з часів Давида. Розповідь про піднесення Давида (1Сам. 16-2Сам. 5) містить цілі масиви таких деталей, які навряд чи збереглися б, якби вона не постала внаслідок цілеспрямованого задуму. Так звана оповідь про спадкоємців (чи, радше, розповідь про Давидові пізні літа; принаймні 2Сам. 11-20) так перейнята завуальованим осудом Давида, що важко вказати якісь пізніші обставини, в яких вона могла б бути написана – після того, як Давид став взірцем царя-звитяжця. По-друге, у певний момент ці ранні передання зазнали видозміни під впливом значної хвилі пророцтв, які, частково пов’язані з постатями Іллі та Єлисея, постали, мабуть, наприкінці дев’ятого століття. Третім основним імпульсом у формуванні Першої та Другої книг Самуїла стала девтерономічна реформа часів Осії наприкінці сьомого століття. Її передвістя слід шукати в період правління Єзекії, а пізніше відлуння – в осмисленні та богословському викладі досвіду вигнання (VI століття). Навіть якщо спробувати точно окреслити тут ці етапи, це мало що дасть.

Попередній запис

Розділ 4

4:1-17 – Спочинок після трудів Боаз дотримується обіцянки, що дав Руті. Він іде до «брами» – місця, де радилися, залагоджували ... Читати далі

Наступний запис

Історичні, соціяльні та інтелектуальні ситуації

Найважливішою історичною обставиною, яку слід мати на увазі, читаючи Першу та Другу книги Самуїла, є сутичка не на життя, а ... Читати далі