Воскресіння мертвих – частина 1

Воскресіння дочки Іаїра, Василь Полєнов

Воскреснути – означає ожити або повстати з мертвих.

У Біблії описуються три типи воскресіння:

  1. Чудотворне зцілення – оживлення.

Такого роду воскресіння є оживленням, тобто поверненням померлої людини до життя в цьому світі. Приклади такого воскресіння:

  • Ілля воскрешає сина вдови із Сарепти: 3 Царств 17:17-24;
  • Єлисей воскрешає сина Сонамитянки: 4 Царств 4:32-37;
  • Померлий воскрес від дотику до кісток Єлисеєвих: 4 Царств 13:20-21;
  • Ісус воскрешає дочку Іаїра: Мк. 5:41-43;
  • Ісус воскрешає сина наїнскої вдови: Лк. 7:12-16
  • Ісус воскрешає Лазаря: Ін. 11:43-44;
  • Петро воскрешає Тавифу: Діяння 9:36-41;
  • Павло воскрешає Євтиха: Діяння 20:9-12.

Цей різновид воскресіння є тимчасовим воскресінням. Люди, що зазнали таке воскресіння, пізніше знову пішли з життя.

  1. Воскресіння нашого Господа Ісуса Христа.

Це воскресіння є перемогою нашого Господа над силами гріха і смерті, що панують у цьому світі.

  1. Воскресіння мертвих, що очікується в кінці світу.

Давайте ж поговоримо про воскресіння мертвих, яке очікується в кінці світу.

І. Старий Завіт про воскресіння мертвих:

У Старому Завіті немає слова “воскресіння”. Але ідея воскресіння виражається наступними словами:

  • “chayah” – жити, ожити,
  • “kum” – встати, повстати і
  • “kіc” – повстати, прокинутися, пробудитися.

Усі три слова у вказаній послідовності використано в Книзі пророка Ісаї: “Оживуть мерці Твої, повстануть мертві тіла! Оживайте і торжествуйте, повалені у порох: бо роса Твоя – роса рослин, і земля вивергне мерців” (Іс.26:19).

Але я завжди з Тобою, Ти тримаєш мене за праву руку мою. Ти порадою Твоєю провадиш мене, і до слави Твоєї Ти приймеш мене” (Пс. 72:23,24).

А я знаю, Відкупитель мій живий, і Він в останній день воскресить з пороху цю мою шкіру, що розпадається, і я у плоті моїй побачу Бога. Я побачу Його сам; мої очі, не очі іншого, побачать Його” (Іов 19:25-27а).

І багато з тих, що сплять у поросі землі пробудяться, одні для життя вічного, інші на вічну наругу і посоромлення” (Дан. 12:2).

ІІ. Новий Завіт про воскресіння мертвих:

У Новому Завіті слово, перекладене як “воскресіння” – іменник “anastasіs” і утворене від нього дієслово “anіstemі”, – “встати”, “повстати”, “відновити”, а також дієслово “egeіro” – “прокидатися”, “підніматися”.

Більшість Євреїв вірили у воскресіння мертвих.

Прикладом є слова Марфи (сестри Лазаря): “Марфа, почувши, що йде Ісус, вийшла назустріч Йому; Марія ж сиділа вдома. Тоді Марфа сказала Ісусові: Господи! Якби Ти був тут, не помер би брат мій. Але й тепер знаю, що, коли чого Ти попросиш у Бога, дасть Тобі Бог. Ісус говорить їй: воскресне брат твій. Марфа сказала Йому: знаю, що воскресне при воскресінні, в останній день. Ісус сказав їй: Я є воскресіння і життя; хто вірує в Мене, якщо і помре, оживе. І кожен, хто живе і вірує в Мене, не помре повік. Чи віриш цьому?” (Ін. 11:20-26).

Іншим прикладом є свідоцтво апостола Павла на суді: “І нині я стою перед судом за надію на обітницю, дану Богом нашим отцям, здійснення якої сподіваються побачити наші дванадцять колін, що старанно служать Богові день і ніч. За цю-то надію, царю Агриппо, звинувачують мене юдеї. Що ж? Невже ви вважаєте неймовірним, що Бог воскрешає мертвих?” (Діян. 26:6-8).

Проте саддукеї не вірили у воскресіння мертвих: “Бо саддукеї кажуть, що нема воскресіння, ні ангела, ні духа, а фарисеї визнають і те, й інше” (Діян. 23:8). “В той день приступили до Нього саддукеї, які говорять, що не існує воскресіння” (Мф. 22:23). Зверніть увагу на те, що саддукеї були єдиним угрупуванням євреїв, які не вірили у воскресіння мертвих. Фарисеї ж, на відміну від саддукеїв, вірили у воскресіння мертвих.

1. Вчення Ісуса Христа про воскресіння мертвих:

А. Обіцяння воскресіння:

Воля ж Отця, Який послав Мене, є та, щоб з усього, що Він дав Мені, нічого не погубити, а все те воскресити в останній день. Воля Того, Хто послав Мене, є та, щоб кожен, хто бачить Сина і вірує в Нього, мав життя вічне; і Я воскрешу його в останній день” (Ін. 6:39-40).

Ніхто не може прийти до Мене, якщо Отець, Який послав Мене, не залучить його; і Я воскрешу його в останній день” (Ін. 6:44). “Хто їсть Мою Плоть і п’є Мою Кров, має життя вічне, і Я воскрешу його в останній день” (Ін. 6:54).

Обіцяння, яке дав Ісус: “Я воскрешу його в останній день“:

– Воскресіння відбуватиметься в останній день, тобто в кінці світу;

– Воскрешати мертвих буде Ісус Христос.

Порівняєте слова Ісуса Христа в Іоанна 6:44 і 6:54 (“Я воскрешу його в останній день“) із словами апостола Павла в 2-м Кор. 1:8-9: “Бо не хочемо ми, браття, щоб вам було невідомо про скорботу нашу, що трапилася з нами в Асії, де було нам тяжко надміру і над силу, так що не сподівалися залишитися живими, але самі в собі мали вирок до смерти для того, щоб надіятися не на самих себе, а на Бога, Який воскрешає мертвих“. Павло написав, що Бог воскрешає мертвих; Ісус сказав, що Він воскрешатиме мертвих. Комусь може здатися, що це протиріччя. Але це не так. Ці два місця Священного Писання свідчать про те, що Ісус Христос є Бог.

Б. Деталі воскресіння:

І тоді з’явиться знамення Сина Людського на небі; і заплачуть всі племена земні і побачать Сина Людського, Який гряде на хмарах небесних з силою і славою великою. І пошле ангелів Своїх з сурмою гучноголосою; і зберуть обраних Його від чотирьох вітрів, від краю небес до кінця їх” (Мф. 24:30-31).

Бо після воскресіння не женяться, не виходять заміж, а перебувають як ангели Божі на небесах. А про воскресіння мертвих, невже не читали ви сказаного вам Богом: Я Бог Авраама, і Бог Ісаака, і Бог Якова. Бог не є Бог мертвих, а живих” (Мф. 22:30-32). Те ж саме описане в Мк. 12:18-27 і Лк. 20:27-38.

В. Умова воскресіння:

Ісус сказав їй: Я є воскресіння і життя; хто вірує в Мене, якщо і помре, оживе” (Ін. 11:25). Головною умовою нашого воскресіння є – віра в Господа Ісуса Христа.

Саме тому запорукою нашого воскресіння є Святий Дух, Якого Отець обіцяв дати і дарував усім віруючим у Христа: “Але ви не за плоттю живете, а за духом, якщо тільки Дух Божий живе у вас. Коли ж хто Духа Христового не має, той і не Його. А коли Христос у вас, то тіло мертве для гріха, але дух живий для праведности. Якщо ж Дух Того, Хто воскресив із мертвих Ісуса, живе у вас, то Той, Хто воскресив Христа з мертвих, оживить і ваші смертні тіла Духом Своїм, який живе в вас” (Рим. 8:9-11). Зверніть увагу на те, що в цьому уривку Дух Христовий названий Духом Божим. Це ще один доказ того, що Ісус Христос є Бог.

У Ньому і ви, почувши слово істини, благовістя вашого спасіння, та увірувавши в Нього, були відзначені обіцяним Святим Духом, Який є запорукою спадщини нашої для відкуплення надбання Його, на похвалу слави Його” (Еф. 1:13-14).

Запорука – це гарантія чогось. Питання: Гарантією чого являється Святий Дух, виходячи з цього уривка?

Відповідь: Святий Дух є запорукою спадщини, тобто гарантією воскресіння. Іншими словами, ті віруючі в Христа, які збережені Святим Духом (у яких живе Святий Дух) мають гарантію воскресіння.

Отже, ми бачимо, що Ісус учив про воскресіння. Учні Ісуса Христа теж проповідували про воскресіння: “Коли вони говорили до народу, до них приступили священики й начальники охорони храму і саддукеї, гніваючись на те, що вони навчають народ і проповідують в Ісусі воскресіння з мертвих” (Діян. 4:1-2).

Що саме апостоли проповідували про воскресіння мертвих ми дізнаємося з їх послань церквам. А з Діяння 4:1-2 ми бачимо, що апостоли проповідували про те, що воскресіння з мертвих можливо тільки в Ісусі Христі. Це перекликається із словами Ісуса Христа в Іоанна 6:44,54: “Я воскрешу його в останній день“.

А тепер давайте детальніше розглянемо вчення апостолів про воскресіння:

2. Вчення апостолів про воскресіння:

Вчення про воскресіння мертвих відноситься до базових основ християнства: “Тому, залишивши початки вчення Христового, поспішаймо до довершеності; і не будемо знову класти основу поверненню від мертвих діл і віри в Бога, вченню про хрещення та покладання рук, про воскресіння мертвих і про суд вічний” (Євр. 6:1-2).

Учні Христові попереджали віруючих, що вчення про те, що воскресіння мертвих вже було, є єрессю: “А від непотрібного марнослів’я віддаляйся; бо вони ще більший успіх матимуть у нечесті, і слово їхнє, як рак, буде розповсюджуватись. Такі є Гіменей і Филип, які відступили від істини, кажучи, що воскресіння вже було, і руйнують у деяких віру” (2 Тим. 2:16-18).

Вірне слово: коли ми з Ним померли, то з Ним і оживемо; коли терпимо, то з Ним і царювати будемо; коли відречемося, і Він відречеться від нас” (2 Тим. 2:11-12).

Невже не знаєте, що всі ми, що хрестилися в Христа Ісуса, у смерть Його хрестилися? Отже, ми поховані з Ним хрещенням у смерть, щоб, як Христос воскрес із мертвих славою Отця, так і ми в оновленому житті ходити почали. Бо якщо ми з’єднані з Ним подобою смерти Його, то повинні бути з’єднані і подобою воскресіння, знаючи те, що давній наш чоловік був розп’ятий з Ним, щоб знищене було тіло гріховне, щоб нам не бути вже рабами гріха; бо померлий звільнився від гріха. Коли ж ми померли з Христом, то віруємо, що й житимемо з Ним” (Рим. 6:3-8). Це дуже цікавий вірш, який каже про те, що наше водне хрещення є подобою смерті Христової, а наше оновлене життя є подобою воскресіння.

3. Взаємозв’язок між воскресінням Ісуса Христа і воскресінням мертвих.

Воскресіння Господа Ісуса Христа є базисом для нашої віри і надії на воскресіння: “Коли ж про Христа проповідується, що Він воскрес з мертвих, то як же деякі з вас говорять, що нема воскресіння мертвих? Якщо нема воскресіння мертвих, то і Христос не воскрес. А якщо і Христос не воскрес, то й проповідь наша марна, марна і віра ваша. Крім цього, ми були б лжесвідками Божими, тому що свідчили б про Бога, що Він воскресив Христа, Якого Він не воскресив, якщо мертві не воскресають; бо якщо мертві не воскресають, то й Христос не воскрес. А якщо Христос не воскрес, то віра ваша марна: ви ще у гріхах ваших. Тому і ті, що вмерли у Христі, загинули, і якщо ми в цьому тільки житті уповаємо на Христа, то ми нещасніші за всіх людей” (1Кор. 15:12-19).

Ісус Христос названий первістком з мертвих: “І Він є глава тіла Церкви; Він – початок, первісток із мертвих, щоб мати Йому в усьому першість” (Кол. 1:18).

Бог має силу воскресіння. Так само, як воскрес Господь Ісус, воскресне і віруючий у Нього: “Бог воскресив Господа, воскресить і нас силою Своєю” (1 Кор. 6:14). “Але, маючи той же дух віри, як написано: “Я вірував і тому говорив”, – і ми віруємо, тому й говоримо, знаючи, що Той, Хто воскресив Господа Ісуса, воскресить через Ісуса і нас і поставить перед Собою з вами” (2 Кор. 4:13-14).

1 Кор. 15 – увесь розділ говорить про воскресіння.

Кінець 1 частини

Попередній запис

Воскресіння мертвих у Старому Завіті

Воскресіння сина Сарептської вдови, Павло Плешанов Старозавітна ідея воскресіння мертвих базується на тому, що єдиним володарем ... Читати далі

Наступний запис

Воскресіння мертвих – частина 2

ІІІ. Що ж таке воскресіння мертвих? 1. Три визначення воскресіння мертвих: А. Воскресіння - це життя в новому тілі після ... Читати далі