Що Він змінив – частина 2

Боголюдина. Я іноді думаю, що було б простіше, якби Господь просто дав нам основні поняття, а ми б їх обдумали, розглянули з усіх боків, щось прийняли б, а щось відкинули. Але ні. Він віддав нам Себе, ставши Людиною.

«Ісус спасає» – такі наклейки часто бачиш на автомобілях. Уявіть, як смішно це прозвучить, якщо те ж саме сказати про Сократа, Наполеона чи Маркса. Будда дозволив учням забути про нього самого, аби вони жили згідно з його вченням і слідували його шляхом. Платон сказав щось схоже про Сократа. А от Ісус сказав про Себе: «Я є путь» (Ін. 14:6).

Розглядаючи життя Ісуса, так би мовити, «знизу», я не розбирав такі поняття, як «божественна суть» і «подвійна природа», які стільки місця займають у богословських працях. Знадобилося п’ять віків, перш ніж церква визначилася з божественною і людською природою Ісуса. Я навмисно спирався лише на тексти Матфея, Марка, Луки і Іоанна, залишивши осторонь тлумачення, які містяться в інших книгах Нового Завіту і які були прийняті на Нікейському і Халкідонському соборах.

Але і Євангелія говорять про таємничу двоїстість Ісуса. Чому єврею з Галілеї, у якого була сім’я і рідне місто, поклонялися як істинному Богу? Усе просто: прочитайте Євангелія, особливо від Іоанна. Ісус приймає поклоніння Петра. Паралітику і викритій у перелюбі жінці Він каже: «Прощаються тобі гріхи твої». До Єрусалиму звертається: «Я посилаю до вас пророків, і мудрих, і книжників» (Мф. 23:34), немов був не просто їх рабі, але Всемогутній Бог, Який керує історією. Іноді Ісус прямо відповідає: «Я і Отець – єдине» (Ін. 10:30). «Раніш, ніж був Авраам, Я є», – каже Він і відносить до Себе вираз, що вживався в Старому Завіті тільки по відношенню до Бога (Ін. 8:58). Чувши це, благочестиві євреї кілька разів бралися за каміння, щоб побити Його за святотатство.

Ці зухвалі заяви являють головну проблему історії. Вони межа, яка відділяє християнство від інших релігій. Хоча мусульмани і все частіше юдеї визнають Ісуса великим пророком і учителем, жоден мусульманин не може уявити собі Магомета, який заявляє, що він Аллах, і жоден юдей не може уявити собі Мойсея, який заявляє, що він Ягве.

А може, це Ісусові учні після Його смерті включили в Його вчення ці провокаційні заяви, щоб заснувати таким чином нову релігію? Навряд чи. Ми вже бачили, що змовники з апостолів були нікудишні. До того ж з Євангелій виходить, що вони самі не занадто вірили у Божественну природу Ісуса. Усі вони врешті-решт належали до народу, що строго сповідував єдинобожність. В останню ніч, коли Ісус був з ними, після всіх Його бесід з ними, після всіх чудес один з них просить Учителя: «Господи, покажи нам Отця» (Ін. 14: 8). Вони як і раніше нічого не розуміють, і Ісус прямо відповідає їм: «Хто бачив Мене, той і Отця бачив» (Ін. 14:9).

Тайна вечеря, Філіп де Шампань

Ті ж самі учні, які лише чухали в потилицях, слухаючи Учителя на Тайній вечері, всього через кілька тижнів проголошували Його «Святим і Благим», «Господом», «Творцем життя». І це безперечний історичний факт. На той час, як писалися Євангелія, Його вже називали Словом, Яке було Богом і через Яке все почало бути. У своєму посланні Іоанн пише: «Про те, що було від початку, що ми чули, що бачили своїми очима, що розглядали і чого торкалися руки наші, про Слово життя» (1 Ін. 1:1).

У книзі Одкровення 1:16 про Ісуса говориться, що лице Його було «як сонце, що сяє в силі своїй», проте автор завжди підтримує зв’язок між цим вселенським Христом і Людиною з Галілеї, Яку учні слухали і бачили, до Якої торкалися.

До чого учням було вигадувати всі ці поняття? Послідовники Магомета чи Будди, які теж готові були віддати життя за своїх учителів, нічого подібного не затверджували. Чому Ісусові учні, які самі довго не вірили, вимагають від нас віри в неймовірне? Адже так Ісуса прийняти складніше.

Якщо все це не змова учнів, значить, Ісус насправді виголошував такі зухвалі промови, і ситуація тільки ускладнюється. Читаючи Євангелія, я намагаюся поглянути на них очима стороннього спостерігача, начебто я читав Коран або Упанішади. З таких позицій не втомлюєшся дивуватися і навіть обурюватися зухвалості Того, Хто казав: «Я є путь, і істина, і життя; ніхто не приходить до Отця, як тільки через Мене» (Ін. 14:6). Варто прочитати кілька сторінок – і неодмінно наткнешся на подібні твердження, які зменшують враження від Його мудрого вчення і добрих вчинків. Якщо Ісус не був Богом, тоді Він страшенно помилявся.

Клайв Льюїс

К.С. Льюїс загострює увагу на цьому: «Ніхто ще не здолав дикої невідповідності між глибиною, милістю і, посмію сказати, гостротою Його морального вчення і жахливою манією величі, властивою Йому в тому випадку, якщо Він не був Богом», – писав він у трактаті «Диво». А в знаменитій фразі з книги «Просто християнство» Льюїс сформулював цей аргумент ще яскравіше: «Простий смертний, який затверджував би таке – не великий учитель моральності, але чи божевільний, на кшталт тих, хто вважає себе Наполеоном, чи сам диявол. Третього бути не може: або це Син Божий, або божевільний, або хтось ще гірший».

Пам’ятаю, я наткнувся на цю цитату в коледжі і подумав, що Льюїс перебільшує. Я знав безліч людей, які бачили в Ісусі великого учителя моральності, проте не вважали Його ні Сином Божим, ні божевільним. У той час я і сам дотримувався таких поглядів. Але, вивчаючи Євангелія, я врешті-решт погодився з Льюїсом. Про те, Хто Він, Ісус говорив небагато, але ясно. Або Він був Сином Божим, Який прийшов спасти світ, або самозванцем і тоді заслуговував на розп’яття. Його сучасники це дуже чітко зрозуміли.

Тепер я розумію, наскільки Ісусове вчення пов’язане з Його твердженнями про те, що Він Бог. Я можу вірити Його словам про прощення тільки в тому випадку, якщо в Нього є влада прощати. Я можу вірити Його словам про іншій світ («Я йду приготувати місце вам…». – Ін. 14:2), тільки якщо вірю, що Він прийшов від Отця і повернеться до Отця. І нарешті, найголовніше: якщо Він не був Богом, хрест здається мені актом неймовірної жорстокості, а не проявом жертовної любові.

Попередній запис

Що Він змінив - частина 1

Скотт Пек каже, що, уперше взявшись за Євангелія, він був налаштований скептично. Він чекав знайти гладенькі тексти, автори яких майстерно ... Читати далі

Наступний запис

Що Він змінив - частина 3

Образ Божий. Джордж Батгрік (у минулому священик у Гарварді) згадує, що студенти часто приходили в його кабінет, усаджувалися в крісло ... Читати далі