У 2009 році було проведене опитування серед тисяч християн по всій Америці. Учасниками опитування сталі народжені згори, біблійні вірні з різних церков. Серед іншого їм ставили таке питання: «Дайте три або більше визначення чи описи благодаті Божої». Переважна більшість відповідей були наступні: спасіння, незаслужений дар і прощення гріхів.
Це дуже добре, що християни в Америці знають, що вони рятуються тільки по благодаті. Спасіння не дається через окроплення водою, приналежність до церкви, дотримання релігійних законів, перевагу добрих справ над злими і т. д. Більшість євангельських вірних у США добре наставлена на фундаментальних істинах про Божу благодать, бо про це часто проповідують у церквах, і, я думаю, це радує Бога.
Проте трагедія полягає в тому, що тільки 2 відсотки з декількох тисяч опитаних християн сказали, що благодать – це наділення силою Божою. Але саме так Бог визначає і описує Свою благодать. Він каже: «Досить тобі Моєї благодаті, бо сила Моя здійснюється в немочі» (2 Кор. 12:9).
Бог говорить про Свою благодать як про наділення нас Своєю силою. Слово «неміч» означає «нездатність». Бог каже: «Моя благодать – це наділення Моєю силою, вона оптимізується в ситуаціях, що перевершують твої здібності».
Таке саме визначення Божої благодаті дає апостол Петро. Він пише: «Благодать вам та мир нехай примножиться… Усе, що потрібне для життя та побожности, подала нам Його Божа сила (благодать) пізнанням Того, Хто покликав нас славою та чеснотою» (2Пет. 1:2,3). Тут знову про благодать говориться як про «Його Божу силу». Петро каже, що кожне джерело і можливість, необхідні для благочестивого, святого життя, доступні нам через силу благодаті.
Але якщо опитування показало, що тільки 2 відсотки християн у США знають про це, значить, проблема суттєва. Дозвольте пояснити вам. Для того, щоб отримати щось від Бога, ми повинні вірити. От чому тексти Нового Заповіту називаються «Словом віри» (див. Рим. 10:8). Простіше кажучи, якщо ми не віритимемо, ми не отримаємо.
Наведу один головний приклад. Ісус помер за гріхи всього світу. Проте лише віруючі в Нього будуть врятовані. Звідси виникає велика проблема: ми не можемо вірити в те, чого не знаємо. Якщо 98 відсотків християн не знають, що Божа благодать – це Його сила, якою Він наділяє нас, означає 98 відсотків намагаються жити свято своєю власною силою, що призводить до розчарування і поразки. Їх нова природа не наповнена силою, іншими словами, в їх баку немає бензину!
Давайте звернемося до грецької мови. У Новому Заповіті в значенні «благодать» часто використовується слово charis. Це слово за словником Стронга (Strong’s Exhaustive Concordance) означає «дар, благовоління, милість і свобода».
Якщо узяти це первинне визначення і з’єднати його з вибраними віршами з Послань до Римлян, Галатів і Ефесян, ви точно вкажете на визначення благодаті, яке знає більшість американців. Проте в словнику Стронга є продовження цього визначення: «божественний вплив на серце і його віддзеркалення в житті». Ми бачимо, що тут йдеться про зовнішнє віддзеркалення того, що відбувається в серці, іншими словами про силу благодаті.
У книзі Дій є епізод, що показує, як Варнава приходить в Антіохійську церкву і бачить там «благодать Божу» (див. Дії. 11:23). Він не почув про благодать, але побачив її саму. Зовнішня поведінка людей доводила, що в їх серцях діяла сила благодаті.
От чому апостол Яків пише: «…покажи мені віру [благодать] свою без діл твоїх, а я покажу тобі віру [благодать] свою від діл моїх» (Як. 2:18). Я вставив слово «благодать» у дужках біля слова «віра», бо вірою (віруючи в Боже Слово) ми дістаємо доступ до благодаті Божої: «Вірою одержали доступ до тієї благодаті» (Рим. 5:2). Без віри (без переконаності) немає сили (благодаті). Яків підкреслює: «Покажи мені доказ сили». Це і є той показник, що через віру ми отримали благодать.
Благодать – це дар. Тепер давайте розширимо сферу своїх знань. Спасіння – це дар благодаті. Прощення – це дар благодаті. Зцілення – це дар благодаті. Забезпечення – це дар благодаті. Божа природа – це теж дар благодаті. Сила – це дар благодаті. Усе це – прояви Божого благовоління в нашому житті, кожне з них незаслужене.
Що стосується сили, то благодать дає нам можливість робити щось понад свої людські сили. Ми не мали здатності позбавити себе від пекла, благодать це зробила. Ми не повинні жити у свободі, але благодать нам подарувала її. Ми не могли змінити свою природу, благодать це зробила для нас. У нас немає своїх сил, щоб жити свято, але благодать дозволила нам. Не дивно, що ми називаємо її дивовижною.