Благодать або справи?

«Ще Царство Небесне подібне до скарбу, захованого на полі, який знайшов чоловік і приховав, і на радощах іде й продає все, що має, і купує поле те. Ще Царство Небесне подібне до купця, який шукає добрі перли, і, знайшовши одну коштовну перлину, іде й продає усе, що має, і купує її» (Мф. 13:44-46), – ці дві притчі цілком можна сприймати як приклади дії Божої благодаті, бо без неї вчинити щось подібне людина просто не здатна. З подібним проявом Божої благодаті ми стикаємося в поведінці «старшого над митарями» на ім’я Закхей, який у відповідь на Господню милість до нього, заявив: «Господи, половину добра мого я віддам убогим і, якщо кого скривдив чим, поверну вчетверо» (Лк. 19:8).

Виявляється, що людські справи і Божа благодать зовсім не перешкоджають і не суперечать одне одному. Головне тут – послідовність: спочатку – Благодать, милість (тут вони пов’язані) Божі, а за ними, як відповідь, – наші справи. Це підтверджує Священне Писання: «Бо благодаттю ви спасені через віру, і це не від вас, це – Божий дар: не через діла, щоб ніхто не хвалився. Бо ми – Його творіння, створені у Христі Ісусі на добрі діла, які Бог наперед приготував‚ щоб ми виконували» (Еф. 2:8-10).

При чому, зверніть увагу, Господь добрі справи наперед приготував. Так що чинячи щось добре в ім’я Господнє, ми повинні пам’ятати, що «всяке добре даяння і всякий досконалий дар сходять зверху, від Отця світів» (Як. 1:17), – і зважаючи на це, не є нашою власною ініціативою, щоб ми «не обманювалися», тобто не підносилися, як радить апостол Яків (1:16).

Проте добрі справи є нашим свідомим добровільним волевиявленням – про це теж не варто забувати, адже вірні часто впадають в іншу крайність, вважаючи себе ледь не останніми мерзотниками. Втім, зазвичай, лише на словах, бо бачити себе в справжньому світлі перед Богом – це прерогатива дійсно обраних «сосудів Божих» (див., напр., 1Тим. 1:15), в іншому ж випадку – таке ставлення може мати два негативні наслідки:

  1. Людина починає підноситися своєї уявною «покорою», таким чином стаючи «упокореним гордівником» – і таке буває. Втім, від упокорення в такого гордівника буде лише показна лицемірна поведінка, яка в підсумку позбавляє людину благодаті Божої (див. Як. 4:6).
  2. Або ж людина настільки знижує власну самооцінку, що часто-густо перетворюється на тих загнаних, переляканих баранців, якими часто люблять зображувати вірних скептики «світу цього». Що ж, деколи і вони мають рацію…

Звісно, другий варіант, більш прийнятний, ніж першій. Але от питання: наскільки? – «Я прийшов для того, щоб мали життя, і надто мали» (Ін. 10:10), – а подібна поведінка не сильно виявляє в собі повноту життя, яку дав нам всім Христос Своєю спокутною смертю. І бути «світлом для світу» таким людям теж навряд чи вдасться…

Тут виникає цілком доречне запитання: як уникнути цих двох небезпечних (у духовному, і в тілесному плані) станів?

Відповідь на це запитання, звісно, треба шукати в Біблії. От як вона звучить в одному з послань апостола Павла: «Бо благодать Божа з’явилась, спасенна для всіх людей, яка вчить нас, щоб ми, відкинувши нечестя і мирські похоті, цнотливо, праведно і побожно жили в нинішньому віці» (Тит. 2:11-12). Отже, лише за допомогою благодаті Божої ми маємо можливість навчитися жити свято, тобто дотримуючись «золотої середини», уникнути самопіднесення та надмірного самоприниження в цьому житті.

Редакція сайту

П.С. Звичайно, негативних наслідків може бути більше двох, проте й інші диявольські підступи здатна подолати благодать Божа. Головне, у жодному разі не покладатися на власні сили, а сподіватися на Божу допомогу, адже, як відомо: «Для людей це неможливо, та не для Бога, бо все можливо Богові» (Мк. 10:27).

Щоб завантажити цей запис у форматі doc натисніть на посилання:
docБлагодать або справи?


Ваш коментар:

Попередній запис

У чому різниця між милістю і благодаттю?

Милість і благодать часто плутають. Хоча ці слова мають схожі значення, благодать і милість не є одним й тим самим. ... Читати далі

Наступний запис

Що означає "благодать на благодать"?

Таке запитання виникає при читанні Ін. 1:16,17: «І від повноти Його ми всі прийняли і благодать на благодать, бо закон ... Читати далі