Іоан Богослов

Апостол Іоан Богослов на острові Патмос, Андрій Миронов

Ікони і картини зображують нам Іоана у вигляді літнього чоловіка. Таким він і був, проживши мало не сто років. Але до часу знайомства з Ісусом це був хлопець, молодий тілом і світлий душею. Поривчастий, стрімкий, у той же час сповнений ліричною любов’ю до Учителя і вірністю справі Божій. А яке життя! Скільки в нього майже за сто років вмістилося… Який величезний масштаб зробленого…

Але, по порядку.

Хлопець Іоан (як і його брат Яків, про якого ми говорили раніше), син Зеведея, походив із сім’ї рибалок. Батько був не бідний (як розповідається в Євангеліях, у нього на риболовецькому судні були найняті робітники), але не дозволяв синам проводити час у неробстві. Вони з юності працювали нарівні з усіма. І в той же час, сім’я ніколи не ставила матеріальні питання на перше місце.

Коли на Йордані з’являється пророк Іоан, який хрестить людей, сповіщаючи початок Судних часів, батько відпускає молодшого сина подивитися, що це за учитель, і послухати його проповідь. Згодом, коли Іоан і Яків стануть Ісусовими учнями, мати їх, Саломія, періодично теж супроводжуватиме Ісуса в Його мандрах і допомагатиме апостольський общині матеріально.

Ми вперше зустрічаємося з Іоаном, коли той був у Хрестителя, на Йордані. У цей же час туди прийшов хреститися і Ісус. Про Хрещення галилейського Мандрівника, про Якого Хреститель казав, що негідний розв’язати ремінця Його сандаля, тільки всі і говорили. Що це за чоловік? І якщо Він більше за Іоана, то хто Він?.. «Наступного дня знову стояв Іоан з двома з його учнів. І, побачивши Ісуса, Який ішов, сказав: ось Агнець Божий. Почувши від нього ці слова, обидва учні пішли за Ісусом. Ісус же, обернувшись і побачивши, що вони йдуть за Ним, говорить їм: чого ви шукаєте? Вони сказали Йому: Равві [що означає: Учителю]! Де Ти живеш? Говорить їм: підіть і побачите. Вони пішли і побачили, де Він живе; і пробули у Нього той день, а було близько десятої години» (Ін. 1:35-39).

Один із згаданих учнів був Іоан, про якого зараз йде мова, другий – його друг Андрій, відомий нам як Первозваний. 

Йорданська долина. Тут проповідував Іоан Хреститель
За минулі дві тисячі років тут практично нічого не змінилося
Йордан. У цьому місці відбулося Хрещення Ісуса Христа

Так молоді люди і познайомилися з Христом, Який, ймовірно, наказав їм доки повертатися додому і займатися власними справами. Повертатися і чекати того моменту, коли Він покличе їх за Собою.

І момент цей настав. Христос після сорокаденного випробування в пустелі повертається на батьківщину, і починає Свою проповідь на берегах озера Галилейського. Тут Він зустрічає Своїх недавніх знайомих – Андрія з Петром, а потім і двох братів – Якова та Іоана. «І покликав їх. Вони, одразу ж покинувши човен і батька свого, пішли за Ним» (Мф. 4:21-22).

Ісус у них не помилився. Навряд чи вони припускали, що заклик буде таким радикальним, що їм доведеться негайно йти, покинувши сіті. Удома їх вже чекає обід, напевно є якісь плани на цей вечір, на наступний, на інші дні… Але на заклик треба реагувати миттєво.

І відразу згадуються інші епізоди заклику до апостольства: «А іншому сказав: іди за Мною. Той сказав: Господи, дозволь мені перше піти і поховати батька мого. Але Ісус сказав йому: залиш мертвим ховати своїх мерців; а ти йди, благовісти Царство Боже. І ще інший сказав: я піду за Тобою, Господи, тільки дозволь перше мені попрощатися з домашніми моїми. Але Ісус сказав йому: жоден, хто поклав руку свою на рало і озирається назад, не придатний для Царства Божого» (Лк. 9:59-62).

У наступні три роки брати Іоан і Яків – вірні учні і сподвижники Ісуса. За їх палкість Спаситель дає їм жартівливе прізвисько: Воанергес – Сини громові.

У моменти Преображення, воскресіння дочки Іаїра, нічного моління Ісуса в Гефсиманському саду – ці брати та ще апостол Петро – єдині з апостолів, кого бере із Собою Ісус, щоб залучити їх до Таємниці того, що відбувається.

Якщо справедливо, що ці троє були особливим чином наближені до Ісуса, то поза сумнівом, що з них трьох особливі, батьківські почуття, живив Ісус до юного Іоана. Про нього в Євангелії сказано, що він лежав біля грудей Ісусових.

Треба пояснити, що в той час юдеї їли, сидячи на циновках або подушках перед невисоким столом. Трапеза, особливо вечеря, тривала довго, супроводжувалася бесідами, відпочинком, під час якого можна було відкинутися на подушки. Ісус очолював це гуляння, а праворуч і ліворуч від Нього лежали учні. Юний Іоан був поруч, «возлежав при лоні Ісусовому» (Ін. 13:23).

Тайна вечеря, Ніколя Пусен

Йому як молодшому дозволялося те, на що не наважилися б інші, старші апостоли, наприклад, поставити нетактовне запитання. Дуже добре це передано в розповіді про Тайну Вечерю. «Ісус… сказав: істинно, істинно кажу вам, що один з вас видасть Мене. Тоді ученики озирались один на одного, не розуміючи, про кого Він говорить. Один же з учеників Його, якого любив Ісус, возлежав при лоні Ісусовому. Йому Симон-Петро зробив знак, щоб запитав, хто це, про кого Він говорить. Той, припавши до грудей Ісуса, сказав Йому: Господи, хто це? Ісус відповів: той, кому Я, вмочивши, подам хліб. І, вмочивши хліб, подав Іуді Симоновому Іскаріоту» (Ін. 13:21-26).

У Гефсиманії Спаситель просить Іоана з братом і Петром побути з Ним: «І взяв з Собою Петра, Якова та Іоана; і почав тужити й сумувати. І сказав їм: сумна душа Моя смертельно; побудьте тут і пильнуйте. І, трохи відійшовши, впав на землю і молився, щоб, коли можливо, минула Його година ця» (Мк. 14:33-35).

Але от Христос схоплений. З вуст у вуста апостоли передають: зрадник – наш Іуда…

Іоан біжить за Ісусом, він думає, що може якось вплинути на те, що відбувається і врятувати Ісуса. Його порив має під собою певну основу: будинок, що належить його батькам, знаходиться в Єрусалимі, по сусідству від будинку первосвященика. У будинку первосвященика його сім’ю добре знають, невже не відгукнуться і не допоможуть?.. У своєму Євангелії, написаному через десятиліття, апостол Іоан так відновить у пам’яті ці події: «Услід за Ісусом ішли Симон-Петро та інший ученик; ученик же той був знайомий первосвященикові і ввійшов з Ісусом у двір первосвященика. А Петро стояв зовні при дверях. Потім ученик, який був знайомий первосвященикові, вийшов і сказав воротарці, і ввів Петра» (Ін. 18:15,16).

Учень, який “був знайомий первосвященикові“, – сам апостол Іоан. Це, до речі, і пояснює нерозуміння багатьох: чому Іоан був присутній при страті Ісуса. При страті засудженого могли бути присутніми поруч тільки близькі родичі або дуже, дуже авторитетні люди. Ніхто з апостолів під це визначення не підпадав. Мати Ісуса – так, деякі зажні жінки, які підкупили охорону, – так. Серед них був і апостол Іоан. Він був з дитинства знайомий із первосвящеником, і це, можливо дозволило обійти заборону.

Тут, на Голгофі, сталася важлива подія: Христос усиновляє апостола Іоана Своїй Матері, а Іоану повеліває піклуватися про Богородицю, як про власну матір: «Ісус, побачивши Матір і ученика, що тут стояв, якого любив, говорить до Матері Своєї: Жоно! Це – син Твій. Потім каже ученикові: це – Мати твоя! І з цього часу ученик взяв Її до себе» (Ін. 19:26,27).

Епізод цей переростає рамки приватної історії і стає важливим богословським пунктом християнської історії взагалі. Річ у тім, що після смерті старшого з дітей турбота про матір завжди лягала на плечі інших дітей. Залишити без турботи матір було і є страшною ганьбою на Сході. Те, що Ісус залишає Свою Матір на піклування Свого учня, показує, що в Ісуса не було зведених (по матері) братів і сестер. Він, дійсно, єдиний Син у Богородиці. Деякі люди вважають, що Богородиця жила життям звичайної єврейської жінки і, окрім Ісуса, мала ще інших дітей. Це твердження ґрунтується на місці з Писання: «І, прийшовши до Своєї батьківщини, вчив їх у синагозі їхній, так що всі дивувалися й говорили: звідки в Ньому премудрість ця і сили? Чи Він не син теслі? Чи не Його Мати зветься Марією і брати Його Яків та Іосія, і Симон, та Іуда? І сестри Його чи не всі між нами?» (Мф. 13:54-56)

То що ж? Були в Ісуса Христа брати і сестри, чи ні? Насправді все дуже просто. У той час, в Іудеї називаючи людину братом, не вказували міри спорідненості: будь то рідний брат, двоюрідний, троюрідний або просто далекий родич. І згадувані тут браття і сестри були Ісусові двоюрідними, троюрідними або далекими родичами.

Апостол Іоан – перший з апостолів, який переконався на власні очі в тому, що Христа в гробі немає, Він Воскрес. От як про це розповідає сам Іоан: «У перший же день після суботи Марія Магдалина приходить до гробу вранці, коли було ще темно, і бачить, що камінь відвалений від гробу. Отже, біжить і приходить до Симона-Петра та до іншого ученика, якого любив Ісус, і каже їм: узяли Господа з гробу і не знаємо, де поклали Його.

Ранок воскресіння Господнього, Євген Демаков

Негайно ж вийшли Петро та інший ученик і пішли до гробу. Вони бігли обидва разом; але інший ученик біг швидше за Петра і прибув до гробу перший. І, нахилившись, побачив, що лежать пелени; але не ввійшов. Слідом за ним прийшов Симон-Петро, і ввійшов у гріб, і побачив одні лиш пелени, що лежали» (Ін. 20:1-6). Можна уявити собі немолодого Петра і стрімкого та палкого Іоанна, що обганяє його.

А потім – зустрічі з Воскреслим, бенкет радості і благодаті, що проганяє всякі сумніви, страхи.

Ми знаємо, що досвід спілкування з Воскреслим Христом, а потім і благодать Божа, що наповнила учнів у день Сходження Святого Духа, зробила їх іншими людьми. Надалі апостол Іоан проповідував разом з Петром, не раз був взятий під варту. Апостол Павло називає його «стовпом» (Гал. 2:9) і розповідає про своє знайомство і спілкування з ним. Апостольство св. Іоана відбувалося в Палестині, а потім в Ефесі, одній із культурних і релігійних столиць античного світу.

Цілком відданий справі Божій, апостол Іоан так і не створив сім’ї – справа енергійного апостольського служіння, повного позбавлень і знегод, не мала на увазі обтяження себе подружніми обов’язками. Відтоді апостол Іоан є в Церкві прикладом самовідданого служіння Богові.

Згідно з переданням за своє апостольство св. Іоан був заарештований і відправлений на заслання на острів Патмос. Там він сподобився дивних одкровень і написав книгу Одкровення (Апокаліпсис).

В останні роки свого життя апостол Іоан повернувся в Ефес, де і було ним написане Євангеліє, знамените четверте Євангеліє, Євангеліє від Іоана. Там, в Ефесі, апостол Іоанн Богослов і помер у дуже похилому віці.

Попередній запис

Яків Алфеїв

Апостол Яків Алфеїв, Жорж де Ла Тур Про цього апостола з числа Дванадцяти практично нічого невідомо. ... Читати далі

Наступний запис

Филип

Апостол Филип, Пітер Пауль Рубенс Ким він був, апостол Филип? «Наступного дня Ісус захотів йти до ... Читати далі