Андрій Первозваний

Апостол Андрій Первозваний, Франсіско де Сурбаран

Апостол Андрій народився в мальовничому містечку Вифсаїда, на березі Генісаретського озера. Він був рибалкою і братом апостола Петра. Сім’я була небагатою, але благочестивою. Коли поширилася чутка, що на Йордані з’явився пророк, який учить про швидке настання Судних часів, Андрія від усієї сім’ї делегують піти і подивитися, що там відбувається. Андрій на якийсь час стає учнем Іоана Хрестителя і тут же знайомиться з Христом:

«Наступного дня знову стояв Іоан з двома з його учнів. І, побачивши Ісуса, Який ішов, сказав: ось Агнець Божий. Почувши від нього ці слова, обидва учні пішли за Ісусом. Ісус же, обернувшись і побачивши, що вони йдуть за Ним, говорить їм: чого ви шукаєте? Вони сказали Йому: Равві [що означає: Учителю]! Де Ти живеш? Говорить їм: підіть і побачите. Вони пішли і побачили, де Він живе; і пробули у Нього той день, а було близько десятої години. Одним з тих двох, які чули від Іоана про Ісуса і пішли за Ним, був Андрій, брат Симона-Петра. Він спочатку розшукав брата свого Симона і каже йому: ми знайшли Месію, що означає: Христос. І привів його до Ісуса. Ісус же, поглянувши на нього, сказав: ти – Симон, син Іони; ти наречешся Кифа, що означає камінь [Петро]» (Ін. 1:35-42).

Ця розповідь пояснює нам, чому Андрій отримав ім’я Первозваний; він був першим, хто став Ісусовим учнем. Потім Ісус до часу посилає Андрія додому. На якийсь час Андрій повертається до своїх звичних обов’язків. Чутки на Сході поширюються швидко. То тут, то там кажуть, що в Галилеї з’явився дивний пророк, який навіть більше за Іоана. Можна уявити, як бентежився Андрій від цих звісток. Чому ж Ісус не кличе його? Передумав? Забув? Поза сумнівом, що це питання Андрій багато разів обговорював з братом, який отримав від Ісуса дивне ім’я: Камінь.

Але от: «Проходячи ж біля моря Галилейського, Він побачив двох братів: Симона, що звався Петром, і Андрія, брата його, які закидали сіті в море, бо вони були рибалками. Та й каже їм: ідіть за Мною, і зроблю вас ловцями людей. І вони зараз же, покинувши сіті, пішли за Ним» (Мф. 4:18-20). Коли кличе Ісус, зволікати не можна. Брати, усе покинувши, йдуть за Христом.

Євангелія мало повідомляють нас про те, яке місце займав Андрій серед інших учнів. Власне кажучи, тільки про Петра, який був старшим з апостолів і став їх лідером, говориться більше, та ще про наймолодшого з них, про юного Іоана. Усі апостоли були один одному братами, і усі були рівні. Усі однаково ділили дах і їжу з Ісусом, усі слухали Його притчі, були свідками Його чудес. Згадаємо лише про одне з них.

Пам’ятаєте диво насичення величезної кількості людей п’ятьма хлібами і двома рибками? За Ісусом йдуть люди. Вже вечір, усі голодні. «Ісус, звівши очі і побачивши, що багато народу йде до Нього, говорить Филипові: за що нам купити хлібів, щоб їх нагодувати? Говорив же це, випробовуючи його, бо Сам знав, що хотів зробити. Филип відповів Йому: і на двісті динаріїв не вистачить хліба, щоб кожний з них хоч трохи одержав. Один з учеників Його, Андрій, брат Симона-Петра, говорить Йому: тут є один юнак, який має п’ять хлібів ячмінних і дві рибини; але що то на таку безліч?…» (Ін. 6:5-9).

Ісус наказує людям розсістися, а потім, «взявши хліби і воздавши хвалу, роздав ученикам, а ученики – тим, що сиділи, також і риби, скільки хто хотів» (Ін. 6:11).

І стається диво. Хліба і риби всім вистачило, усі наситилися. Диво це має багато сенсів, але скажемо про один, що лежить на поверхні: там де Христос, – там немає місця нужді і стражданню. Він для того і прийшов, щоб врятувати людей від бід, тим більше кожен, хто піде за Ним, може бути упевнений, що не залишиться без Божої турботи і захисту.

Закінчується ця історія дуже симптоматично: «І коли наситилися, то сказав ученикам Своїм: зберіть залишки, щоб нічого не пропало. І зібрали, і наповнили дванадцять кошиків залишками від п’яти ячмінних хлібів» (Ін. 6:12-13). Дванадцять кошиків символізують тут Дванадцять апостолів. Апостоли – от ті, хто відправиться у світ, щоб залучити людей до Христа, щоб повернути Богові людство, яке заблукало.

Апостол Андрій разом з іншими учнями був присутній на Тайній Вечері, а потім разом з усіма пережив потрясіння і жах, коли Ісуса схопили і засудили до смерті. П’ятниця, субота… Здавалося, усі їх надії рухнули. Вони пішли за Ісусом, залишили дім, відмовилися від особистого життя… Учитель був занадто довірливий і добрий, реальне життя виявилося страшніше.

Але в ніч на неділю відбувається дещо несподіване. Жінки, які ходили до гробу, розповідають, що гроб порожній, Христа там немає. А потім починаються зустрічі з Воскреслим. І як зоря поступово проганяє пітьму, так із сердець апостолів вигнані пітьма, сумніви і страхи. Христос живий! Він переміг смерть. А значить, усе, що Він казав, – правда.

Воскресіння Христове перетворює апостолів з розгубленої, переляканої групи провінціалів, простих галилейських рибалок у сміливих і невтомних свідків Христових.

Ми пам’ятаємо ранньохристиянське передання, згідно з яким апостоли кинули жереб і відповідно до нього відправилися проповідувати Євангеліє в різні країни. Андрію випала доля проповідувати у Фракії і Скіфії. Якщо це так, а сумніватися у свідоцтві, що дійшло ще від 3-го століття, немає підстав, значить, апостол Андрій проповідував на берегах Чорного моря. На думку ряду дослідників, словом “скіфи” пізньоантичні і ранньовізантійські автори називали народи, що мешкали в Північному Причорномор’ї, тобто на колишніх скіфських землях.

Староруські передання (“Повість минулих літ”, початок 12-го століття) розповідають про відвідування апостолом Андрієм земель, на яких згодом виник Київ. Ні довести, ні спростувати це неможливо.

Біля 70 року апостол Андрій був мученицькі убитий. Це сталося в місті Патри. Андрія розіпнули на Х-образному хресті, який відтоді зветься Андріївським хрестом.

…Патри, колись велике язичницьке місто Римської імперії, сьогодні – грецьке місто. Духовним серцем цього полісу є найбільший у Греції собор, присвячений апостолові Андрію. Собор будувався декілька десятиліть і був закінчений зовсім нещодавно, у 1974 році.

Грецьке місто Патри. Собор святого апостола Андрія
Усередині собору

Поряд із собором – інший, середньовічний храм, побудований якраз на тому місці, де за переданням прийняв мученицьку кончину Андрій Первозваний.

Середньовічний храм, побудований на місці мученицької кончини апостола Андрія
Попередній запис

Апостол Петро: Христове прощення та подальші роки

...А потім ці дивні зустрічі з Воскреслим, які зціляють рану його душі. Одного дня Петро разом з іншими учнями ловив ... Читати далі

Наступний запис

Симон Кананіт

Апостол Симон Кананіт, Хосе де Рібера Християнство несумісне з жорстокістю, вбивством, насильством над людиною. Але що ... Читати далі