Євангельський образ Йосифа

Дитинство Христа, Герріт ван Гонтгорст

Євангельські оповідання про дитинство Спасителя містять 2 різних за змістом і функціям Йосифові образи. У євангеліста Матфея він іменується праведним (δίκαιος – Мф. 1:19), тобто благочестивим юдеєм, який виконує закон і праведний в очах Божих. Але також у цьому Євангелії простежується зв’язок між праведністю Йосифа і його наміром не надавати розголосу вагітністю Марії і “потай відпустити Її” (Мф. 1:19), не удаючись до строгих постанов закону. Характерно, що в Євангелії від Матфея на відміну від Євангелія від Луки благовістя про народження Спасителя звернене до Йосифа (Мф. 1:20), а не до Марії (Лк. 1:31). Як це благовістя, так і інші одкровення Йосиф отримує уві сні, що зближує його образ з образами старозавітних патріархів (напр., розповідь про сни Йосифа Праведного чи Якова). Одкровення в снах і подальші дії Йосифа (Мф. 1:20-24; 2:13,19-23) складають ядро розповіді про дитинство Спасителя в Євангелії від Матфея. Вочевидь, євангеліст Матфей хотів підкреслити, що Йосиф виявив милосердя до Марії, незважаючи на вимоги закону і особливе упокорення волі Божій, яке він виявляв, навіть якщо до кінця не усвідомлював її значення.

У Євангелії від Луки Йосифу приділено значно менше уваги, оскільки основний акцент зроблений на одкровеннях Діві Марії і на живому відгуку жінок (праведної Єлисавети та Анни-пророчиці) на пророцтва про народження і прихід Спасителя. Навіть іменування Йосифа батьком Ісуса вкладене у вуста Марії (Лк. 2:48). Але проте Йосиф бере участь в усіх основних євангельських сценах дитинства Спасителя (Лк. 2:22,27). Разом з Дівою Марією він піклується про виховання Отрока Ісуса, Який “корився їм” (Лк. 2:51).

Євангеліст Лука малює образ батька, який живе праведно за природними і божественними законами і виконує свої обов’язки по відношенню до Сина Божого. Йосиф – слухняна Богові людина, яку слухається Сам Ісус. Слова про те, що Господь Ісус Христос “був, як думали (ἐνομίζετο), син Йосифів” (Лк. 3:23; 4:22), можуть означати, згідно з одним з можливих тлумачень, що євангеліст Лука каже про одну з думок, яку він не розділяв, – тим самим вказується на непорочне зачаття Ісуса. У цілому аналіз Мф. 1-2 і Лк. 1-2 показує, що розповідь про народження і дитинство складена в Матфея відносно Йосифа, а в Луки – Діви Марії.

Те, що Йосиф походить з роду Давидового, відмічене в 2 євангельських родоводах, які відрізняються: в одному його батьком названий Яків (Мф. 1:15,16), у другому – Ілій (Лк. 3:23). Одна з найдревніших спроб узгодити це протиріччя належить християнському хроністу Юлію Африкану (біля 160-240 рр.). У фрагментах “Послання до Аристида”, що збереглися у Євсевія Кесарійського сказано, що згаданий Яків та Ілій були єдиноутробними братами по матері і були народжені від різних батьків (також рідних братів – Матфана і Мелхія), які по черзі одружилися з жінкою на ім’я Есфа. Африкан пропонував розглядати кожен з родоводів Спасителя як віддзеркалення відповідно природної (Мф. 1:1-17) і правової (Лк. 3:23-38) спорідненості. Згідно з цим припущенням, він стверджував: “Ілій помер бездітним, Яків одружився на його вдові і народив від неї Йосифа, який був його сином за природою, а згідно із законом – сином Ілія, бо Яків, його брат, “відновив сім’я йому”” (див.: Втор. 25:5-10). Незважаючи на широке визнання трактування Африкана, у нього один недолік: у рукописі Євангелія від Луки, який він використовував, у тексті родоводу було пропущено 2 імені – Матфата і Левія. Згодом майже всі церковні вчителі як Сходу, так і Заходу, які порушували питання про родоводи Христові, розділяли точку зору Африкана. Деякі сучасні біблеїсти висувають припущення, що один з родоводів міг бути родоводом Йосифовим, а другий – Діви Марії. У цілому проблема, пов’язана з іменами і їх послідовністю в євангельських родоводах, залишається досі невирішеною до кінця.

Автор: П. Ю. Лебедєв

Попередній запис

Короткі відомості про Йосифа з Назарета

Сон святого Йосифа, Лука Джордано Відомості про Йосифа містять Євангелія від Матфея і від Луки в ... Читати далі

Наступний запис

Праведний Йосиф

Подорож у Вифлеєм, Хосеф Брікеі Я глибоко переконаний, що праведний Йосиф – опікун маленького Ісуса та ... Читати далі