Стисло про розсудливого розбійника

Розсудливий розбійник – один з двох розбійників, розіп’ятих на Голгофі поруч з Ісусом Христом (за переказами праворуч Спасителя), що розкаявся, повірив у Христа, упокорено висловив перед Ним свою віру і отримав від Нього обіцяння, що «нині ж» перебуватиме з Ним у раю.

Усі чотири євангелісти з більшими чи меншими подробицями розповідають про двох розбійників, розіп’ятих разом з Ісусом Христом (Мф. 27:44, Мк. 15:32, Ін. 19:18), якнайповніша розповідь про це наводиться в євангеліста Луки (Лк. 23:39-43).

***

За який злочин був розіп’ятий Розсудливий розбійник

Слово розбійник, що використовується в багатьох біблійних перекладах, має і таке значення, як бунтівник. Враховуючи, що Іудея в той час була окупована Римською імперією, доречний і такий переклад, як партизан.

У ті часи, злодійство розп’яттям не каралося, тому можна припускати, що розбійники, розіпнуті поруч з Христом-Спасителем, провадили озброєну боротьбу з окупантами, а не промишляли розбоєм.

Про сенс покутного подвигу Розсудливого розбійника

священик Афанасій Гумеров:

У душі розбійника сталася велика зміна. Він виявився гідним раю. Зцілила його благодать Божа, але ми не повинні зменшувати і особистої його заслуги. Розбійник, який навернувся, здійснив три подвиги. Передусім, подвиг віри. Книжники і фарисеї, які знали усі пророцтва про Месію і бачили численні чудеса і знамення, що здійснювалися Ісусом Христом, виявилися сліпими і засудили Спасителя до смерті. Розбійник зміг у прибитій, як і він, до хреста і приреченій на смерть людині побачити утіленого Бога. Яка дивовижна сила віри.

Він здійснив і подвиг любові помираючи в стражданнях. Коли людина мучиться нестерпним болем, вона вся зосереджена на собі. Колишній розбійник, перебуваючи в такому стані, виявився здатним виявити співчуття до Ісуса. Коли інший розбійник лихословив Його, він присоромив його і казав: «Він нічого лихого не вчинив» (Лк. 23:41). Чи є стільки любові до Ісуса Христа в нас, хто одержує стільки благодіянь від Бога? Розсудливий розбійник здійснив третій подвиг – подвиг надії. Незважаючи на таке похмуре минуле, він не зневірився у своєму спасінні, хоча, здавалося, вже не був час для виправлення і плодів покаяння.

***

Чи свідчить спасіння Христом одного з розбійників про те, що спасіння не вимагає зусиль, і покаяння цілком доступне перед самою смертю тіла?

Митрополит Володимир (Ікім):

Історія розсудливого розбійника відвертає від нас відчай, дарує надію на прощення Боже в найтяжчих наших гріхах, у найглибших наших падіннях. Але це ж священне оповідання ми в гордині і лукавстві своєму часом перетворюємо для себе на джерело спокуси.

«Поживемо собі на втіху, поки Бог гріхи терпить», – кажемо ми собі, відкладаючи рятівне покаяння на старість або навіть на смертну годину, лукаво посилаючись на приклад розсудливого розбійника. Підступна, вселена сатаною думка! Безумна спроба збрехати перед Всевидющим Господом! Хто з нас здатен на подвиг покаяння, віри і любові, подібний до явленого на хресті помилуваним розбійником? І якщо ми виявляємося не здатними до покаяння в розквіті сил і розуму, то як стане можливим для нас це звершення в зашкарублій старості або серед передсмертних жахів? «Потрібно побоюватися, щоб у немічного не було і покаяння немічне, а у вмираючого – мертве. Можна з таким покаянням і в пекло піти. Зупинися, нещасний! Не усе буде для тебе довготерпіння Боже», – каже святитель Тихон Задонський.

«Якщо Господь простив розбійника, то невже не простить нас, які нікого не грабували і не вбивали?» – такими думками ми теж втішаємо себе, не бажаючи помічати власних злочинів. Адже усі ми грабуємо на великих дорогах життя – якщо не тіла, то душі ближніх своїх грабуємо і убиваємо, і це ще страшніше, ніж просто розбій. Згадаємо, скільки отруйних спокус сіємо ми постійно на своєму шляху, як множиться у світі зло від грішних справ і слів наших, – а де покаяння? Усвідомлення своїх гріхів для розсудливого розбійника було більшим хресних тортур – а ми і сльозинки не впустимо з сухих очей і зітхання не вичавимо із скам’янілих сердець. А, за словом преподобного Марка Подвижника, «ніхто стільки не благий і не милосердий, як Господь; але того, хто не кається, і Він не прощає».

Велична і страшна картина Голгофи є образ усього людства. Праворуч від Люблячого розіп’ятий розсудливий розбійник – кається, вірить, любить, очікує Царства Небесного. Зліва від Правосудного страчується безумний розбійник – нерозкаяний, який ганьбить, ненавидить, приречений пекельній безодні. Серед людей немає жодного безгрішного, усі ми несемо розбійницькі хрести – але кожен вибирає, чи буде це рятівний хрест покаяння або погибельний хрест спротиву любові Господній.

За матеріалами мережі Інтернет

Попередній запис

Два приклади

Два розбійника, що були розіп’яті поруч з Христом. Вони разом простували злочинним шляхом, отримали за це, судячи зі свідчень одного ... Читати далі

Наступний запис

Жертви самообману

Заздрість людська – ірраціональна річ, у неї немає жодної логіки. Люди готові деколи заздрити тому, кому заздрити взагалі немає за ... Читати далі