Передмова

Коли я приступив до цієї роботи, деякі люди з нашої церкви телефонували мені і запитували: «Ви дійсно пишете книгу про розчарування в Богу? Мені хотілося б з Вами поговорити. Раніше я нікому про це не розповідав, але в моєму християнському житті теж були періоди найбільшого розчарування». Я розпитував людей, що звернулися до мене, і вони допомогли мені сформувати план цієї книги.

Я виявив, що багато людей болюче відчувають розрив між тим, чого вони чекали від християнської віри, і тим, чим вона виявилася для них насправді. Книги, проповіді, особисті свідоцтва, повні радощі і тріумфу, обіцяли їм, що і в їх житті вражаючим чином проявиться Божа присутність, а не отримавши такого роду підтвердження віри, вони відчувають розчарування і або думають, що їх обдурили, або винять в усьому себе. Одна жінка сказала: «Я всюди чую про необхідність особистих стосунків з Ісусом Христом, але, на превеликий жаль, з’ясувалося, що ці стосунки зовсім не схожі на звичайні. Я ніколи не бачила Бога, не чула Його голосу, не мала природних аспектів людської близькості. Або люди, що вчили мене, у чомусь неправі, або я сама винна».

Розчарування виникає при неспівпаданні реального досвіду з передчуттям. Ось чому в першій половині книги звернемося до Біблії і постараємося зрозуміти, що саме ми можемо чекати від Бога. Я боявся починати з цього, оскільки багато людей, особливо ті, хто розчарований, не надто полюбляють Біблію, але все таки мені здається, що спершу найправильніше буде надати слово Самому Богові. Я постарався очистити свою свідомість від всякої упередженості і прочитати Біблію просто як історію, як певний «сюжет». Результат уразив мене – вийшла зовсім не та історія, якою я сприймав її з дитинства.

Взагалі я збирався написати дві книги, і так і зробив, але потім об’єднав їх під однією обкладинкою. Друга книга стосується практичних, життєво-важливих проблем і застосовує викладені мною ідеї до реальних ситуацій, до тих самих, які і породжують розчарування в Богу. Врешті-решт, я визнав, що обидва методи цілком доречні в рамках однієї книги – кожен з них недосконалий без іншого.

Коли я викладав цей проект другові, він, спохмурнівши, похитав головою: «Мені б ніколи не спало на думку піддавати Бога сеансу психоаналізу», – зауважив він. Все ж сподіваюся, що і я цього не роблю, але мені б хотілося краще зрозуміти Бога, дізнатися, чому Він часом діє так таємничо або, на наш погляд, зовсім не втручається.

Я маю попередити читача, що ця книга не з розряду апологетичних. Я не збираю аргументи на захист Бога. Багато людей професіональніше займаються цим, до того ж я розглядаю сумніви швидше емоційного, ніж інтелектуального плану. Розчарування має на увазі нездійснені надії на близькі стосунки.

Я не стану також обговорювати питання, чи творить Бог дива. Я вважаю очевидним, що Бог має в розпорядженні надприродну силу і користується нею. Отже, Бог може втрутитися в земні справи, чому ж Він робить це так рідко? Чому не відкриває Себе щирим скептикам, готовим повірити першому ж знаменню? Навіщо Він допускає на землі страждання і несправедливість? Чому Боже втручання не стало чимось регулярним, залишилося на рівні «дива»?

І ще одне застереження: я не викладаю гармонійне християнське вчення, а пишу для людей, що в ту чи іншу пору свого життя наштовхнулися на Боже мовчання. Якщо ми вивчатимемо Книгу Йова як зразок віри, це буде схоже на виклад історії цивілізації у вигляді історії одних тільки війн. З іншого боку, багато християнських книг взагалі не згадують про війни, а тільки обіцяють нам перемогу. Ця книга – теж книга про віру, але з погляду тих, хто зазнає сумніви.