Паразитування реклами

І ось тут пора поговорити про найбільш, мабуть, серйозну небезпеку реклами: вона паразитує на словах, образах, ідеях.

Реклама претендує на обізнаність і науковість. Перевірки показали, що наш крем від зморшок на 67% ефективніше. Ефективніше за що? В яких одиницях вимірюється ефективність, щоб можна було вичислити точний відсоток? Неважливо. Великий телевізійний брат провів за тебе всі дослідження, тобі не потрібно думати, тобі потрібно тільки заплатити. Увесь світ може бути зважений і підрахований, і ми не здивуємося, якщо в наступній рекламі нам розкажуть, що шкідливість тещі від нового кондиціонера зменшилася на 83%, а ось смак її пиріжків від нового маргарину, навпаки, покращився на 74%.

Реклама, що найнеприємніше, претендує і на якусь духовність. Тут, слід сказати, християни свого часу і самі піддалися спокусі, коли стали рекламувати, наприклад, будівництво Храму Христа Спасителя, якраз між памперсом і тампаксом. А ось тепер Грааль – Чаша Таємної Вечері, яку так наполегливо шукали середньовічні лицарі, – стає маркою лимонаду. Заплати гроші і спокійно насолоджуйся тим, на пошуки чого люди колись витрачали життя.

Але погане навіть не те, що реклама вдається до духовних образів і слів, перетворюючи «райську насолоду» на дешевий шоколадний батончик. У цьому немає нічого нового, значення багатьох слів завжди стиралося і занепадало. Але сучасна реклама саме в силу своєї нав’язливості, агресивності, нерозбірливості прискорює процес вимирання слів. Вона звертається до тих цінностей, які розділяють практично всі, і намагається сполучити з ними свій дешевий товар. А в результаті – знецінює найдорогоцінніше.

Мрія, любов, щастя – все те, що вимагає величезних душевних і моральних зусиль, виявляється доступним і легко досяжним за допомогою «чарівної палички». Виперіть білизну з нашим кондиціонером – і близькі будуть уражені вашою любов’ю, а щоб «все в житті вийшло» досить «зарядити мозки» за допомогою шоколадного батончика.

А що таке «чоловічий характер»? Це, зрозуміло, пиво, пиво, і ще раз пиво, але й певна твердість теж: якщо дружина попросила допомогти по дому, потрібно відшити її так, щоб мало не здалося. А що нам робити з друзями? Розводити, продавати, завантажувати і все таке інше, адже насправді наші друзі – це новітні персональні комп’ютери, а зовсім не люди.

Світ, що дійсно живе за цими правилами, затьмарив би будь-яку антиутопію.

Ну і що ж з усім цим робити, запитає читач? Протестувати, вимагати від уряду обмежень у рекламі? Що ж, це можна. От, наприклад, обмежили рекламу пива. Тепер його не можна рекламувати в денний час – і у вечірній рекламують в основному його; тепер не можна показувати людей і тварин – і пейзажі пиття пива нагадують чи то результат вибуху нейтронної бомби, чи то марення божевільного. Словом, обмеження не занадто допомагають.

Так що залишається одне: мати на плечах голову, а в руці при перегляді телепередач – пульт, за допомогою якого так легко змусити настирну рекламу замовкнути. Особливо коли перед екраном сидять діти, які сприймають все занадто серйозно.

І головне – виховувати в собі і своїх малюків дві риси: відповідальність за зроблений вибір і почуття смаку. Саме вони дозволяють відрізнити коштовність від фантика. Людина, яка живе справжнім життям, навряд чи піддасться на спокуси придуманого, штучного, позикового. А що це життя нікуди з екранів і сторінок не подінеться – це буде вже не наша справа.

Попередній запис

Зворотній бік реклами

Познайомимося ближче із зразковою сім’єю з цієї казкової країни. Голова сімейства постійно страждає від карієсу, лупи, запаху з рота, розладу ... Читати далі

Наступний запис

«Ти цього гідна!»

Одна дуже славна дівчина висловила заповітну мрію: добре, якщо б чоловіки здавали 40% своєї зарплати до особливого фонду, з якого ... Читати далі