Три думки про Царство Боже (Небесне)

Покайтеся, наблизилося бо Царство Небесне” (Мф. 4:17)

Царством Божим називається дія благодаті Святого Духа в людині, яка увірувала в Ісуса Христа. Встановлення Царства Божого в усій повноті звершиться після Другого Пришестя Христового.

Царство Небес (Небесне) – це словосполучення зустрічається лише в Євангелії від Матфея. Інші євангелісти говорять про Царство Боже (Бога). Євреї з благочестивих міркувань уникали вживання імені Божого і замінювали його різними описовими оборотами: Небо, Великий Цар, Ім’я і т. д.

Царство Боже є стан людського єства оновленого Божественною благодаттю, воно є пануванням Ісуса Христа в людській думці і серці дією Святого Духа. Царство Боже в цьому віці не приходить зовнішнім чином, але відбувається всередині людини. Про це сказав Ісус Христос: “А як фарисеї запитали Його: коли прийде Царство Боже? – відповів їм: не прийде Царство Боже помітно, і не скажуть: ось, воно тут, або: он там. Бо Царство Боже всередині вас є” (Лк. 17:20,21).

Царством Божим у людині є перебування Бога всередині людини, яка любить Його: “Хто любить Мене, той слово Моє збереже; і Отець Мій полюбить його, і Ми прийдемо до Нього і оселю сотворимо у Нього” (Ін. 14:23); “Ось, стою при дверях і стукаю; якщо хто почує голос Мій і відчинить двері, увійду до нього, і буду вечеряти з ним, і він зі Мною” (Одкр. 3:20). Вселяючись у людину благодаттю Святого Духа і перебуваючи в ній, Христос стає для “тих, хто віддає себе Його царству і пануванню, Провідником, Правителем, Учителем, Пестуном, Помічником, Спасителем від усякого гріха” (Симеон Новий Богослов).

* * *

Євангеліє каже нам, що Царство Боже є передусім всередині нас самих. Якщо ми не можемо знайти Царства Божого всередині себе, якщо ми не можемо зустріти Бога у своїх глибинах, то дуже сумнівно, що ми Його зустрінемо десь поза собою. Коли перший космонавт Гагарін повернувся з “космосу” і заявив, що Бога на небесах він не зустрів, один священик помітив: “Якщо Ви не зустріли Його на землі, Ви ніколи не побачите Його на небі”. Митрополит Антоній Сурожський

* * *

Із самого початку Своєї проповіді Господь наш Ісус Христос перше місце відводить Царству Небесному: “Покайтеся, наблизилось бо Царство Небесне” (Мф. 3:2).

Слово царство (євр. малхут; грец. басілея) у біблійних книгах має два значення: “царське правління” і “територія, яка підвладна царю”. Євангеліст Матфей 32 рази використовує вираз Царство Небесне і 5 разів Царство Боже (6:33; 12:28; 19:24; 21:31,43). У євангелістів Марка, Луки та Іоанна – тільки Царство Боже. Порівняння паралельних місць переконує, що вирази ці синонімічні. Царство Боже є абсолютною владою (пануванням) Бога над видимим і невидимим світом. Деякі місця священних книг показують, що поняття Царство Боже має ще один сенс: панування (влада) Господа Бога, Якому ми себе за власної волі підпорядковуємо і Якому добровільно і з радістю служимо.

Де перебуває Христос, там і настає Його Царство, яке не “від світу цього” (Ін. 18:36). Це найголовніший пункт розбіжності між Ісусом Христом і юдейськими вождями, які чекали в особі Месії земного царя. Вони гадали, що він позбавить влади і скасує всі тодішні царства на землі, складе з усього роду людського єдину державу, в якій юдеї повинні зайняти перше місце. На такі очікування, поза сумнівом, Ісус Христос відповів: “Царство Моє не від світу цього: якби від світу цього було Царство Моє, то слуги Мої змагалися б за Мене, щоб Я не був виданий юдеям; але нині Царство Моє не звідси” (Ін. 18:36).

Під час Свого земного служіння Спаситель поступово розкриває таємниці Царства. Побачити його може тільки той, хто народиться згори від Духа (див. Ін. 3:1-8). Воно не є приналежністю лише юдеїв: “Багато прийдуть зі сходу й заходу і возляжуть з Авраамом, Ісааком і Яковом у Царстві Небесному” (Мф. 8:11). Усі віруючі в Ісуса Христа отримують його в дар, відповівши на заклик Господній (див. 1Сол. 2:12); “Я заповідаю вам, як заповів Мені Отець Мій, Царство” (Лк. 22:29). Воно зростає подібно до зерна гірчичного (див. Мф.13:31) і подібно до закваски змінює життя (див. Мф. 13:33). Для тих, хто вірує в Євангеліє і покаявся, Царство Боже проявляється вже в сьогоденні, але в усій повноті прийде в майбутньому. Коли ж сповняться терміни і буде Друге пришестя Господа нашого Ісуса Христа, Царство Боже встановиться в силі і славі: “І сьомий ангел затрубив, і залунали на небі гучні голоси, які промовляли: царство світу стало царством Господа нашого і Христа Його, і буде царювати повік” (Одкр. 11:15). ієромонах Іов (Гумеров)

Попередній запис

Шукати Царство Боже

Слово «царство» має дуже ясне значення і в українській мові, і грецькій мові, і івриті: царство, царювання, царська влада чи ... Читати далі

Наступний запис

Два питання про Царство Боже

Що таке Царство Боже? Саме слово "царство" має два значення – "правління царя" і "територія, підвладну царю". Царство Боже відповідає ... Читати далі