Чи грішно бути багатим?

У церковному середовищі склалося враження, що багатство, бути багатим – це гріх. На доказ цієї тези наводять біблійні приклади, як багатство губило людей (деякі з таких прикладів ми згодом розглянемо), і «вишенькою на тортик» часто стає наступна біблійна цитата: «Бо корінь усього лихого є сріблолюбство, віддавшись якому, деякі ухилилися від віри і самі себе віддали багатьом скорботам» (1Тим. 6:10), – все вірно, якщо не вдаватися в деталі. Якщо ж вдатися, то не все стає таким «райдужним» для прихильників думки про те, що «багатство є зло».

Сріблолюбство – надмірне пожадання грошей, заробляння грошей заради самих грошей – от ще є злом. Самі ж гроші – це лише товар, засіб оплати товарів, певних матеріальних цінностей, наданих послуг, кінець-кінцем одиниця виміру наших зусиль, старань, праці, талантів. І якщо ми вважаємо, що наші старання не оплачуються належним чином, то варто змінити рід діяльності, докладати більше зусиль чи зробити ще щось інше, але в жодному разі – не звинувачувати гроші та багатих. Пам’ятаєте про скалку і колоду в оці? Отож, бо за такої ситуації всі роздуми про несправедливість світу цього більше нагадують самошкодування, чи навіть, самовиправдання, і вже точно не допоможуть зробити світ кращим, чи полегшити особисту долю в ньому.

Але чи грішно бути багатим? – Давайте поглянемо на це запитання з іншого ракурсу: а чи грішно бути бідним? Як вам таке? – «А ти чого осуджуєш брата твого? Або й ти, чого зневажаєш брата твого? Усі ми станемо перед судом Христовим» (Рим. 14:10).

Гріх – бути прив’язаним до матеріальних речей, а вартість цих речей, їх кількість та якість не мають абсолютного значення. Ми повинні пам’ятати, що ми лише тимчасові мешканці на цій планеті: «А наше життя – на небесах, звідкіля ми чекаємо і Спасителя, Господа нашого Ісуса Христа» (Флп. 3:20). От чому Біблія попереджає нас про пам’ятання найважливішого: «Тож не турбуйтеся і не кажіть: що нам їсти? чи що пити? або: у що одягтися? Бо всього цього язичники шукають; знає бо Отець ваш Небесний, що ви маєте потребу в усьому цьому. Шукайте ж спершу Царства Божого і правди Його, і все це додасться вам» (Мф. 6:31-33), – отже справа залишилася за «малим»: навчитися слідувати цій біблійній пораді.

А тепер кілька думок про речі, що безпосередньо пов’язані з грошима і які дійсно варто вважати гріхом.

По-перше, це діяльність, яка прямо суперечить Божим Заповідям, зокрема Заповіді: «Не вкради». Це стосується не тільки привласнення чужого майна, але не своєчасне виплата працівникам заробітної плати або ж навмисне її заниження. Біблія дуже серйозно попереджає про це: «Послухайте ви, багатії; плачте і ридайте від лютих бід ваших, що наближаються до вас… Ось плата, яку ви утримали у робітників, що працювали на ваших полях, голосить; і голосіння женців дійшли до вух Господа Саваофа» (Як. 5:1,4).

По-друге, що засуджує Біблія – це накопичення земних багатств з ігноруванням небесного скарбу.

Ісус сказав: “Не збирайте собі скарбів на землі, де черв і тля точать і де злодії підкопують і крадуть. Збирайте ж собі скарби на небі, де ні черв, ні тля не точать і де злодії не підкопують і не крадуть, бо де скарб ваш, там буде й серце ваше” (Мф. 6:19-21).

В одній зі Своїх притч Господь наводить приклад нерозумного багача: «В одного багатого чоловіка добре вродила нива. І міркував він сам собі: що мені робити? Немає куди мені зібрати плодів моїх. І сказав: ось що зроблю – зруйную житниці мої та збудую більші, і зберу туди весь хліб мій і все добро моє. І скажу душі моїй: душе, багато маєш добра, що лежить у тебе на багато років: спочивай, їж, пий, веселись. Але Бог сказав йому: нерозумний! Цієї ночі душу твою візьмуть у тебе; кому ж дістанеться те, що ти наготував? Так буває з тим, хто збирає скарби для себе, а не в Бога багатіє». (Лк. 12:16-21)

Багатіти в Бога – це витрачати частину своїх статків на допомогу знедоленим та покинутим, а не розтринькувати їх на безкінечні веселощі та розкоші.

З цього витікає третій гріх – розкішне, розгульне життя з ігноруванням потреб убогих, яких завжди можна знайти біля себе. Головне – мати бажання побачити їх. Саме цього не зробив багач з Христової притчі про «Багача та Лазаря», за що потрапив у пекло.

Між іншим, про це саме попереджає у своєму Посланні апостол Яків: «Послухайте ви, багатії… Золото ваше і срібло поіржавіло, та іржа їх буде свідчити проти вас і з’їсть плоть вашу, як вогонь» (Як. 5:1,3) – Як може заіржавіти золото і срібло, і до того ж свідчити про їх власників? – Лише в тому випадку, якщо їх не пускати в оборот – допомагати нужденним, одним словом: «не в Бога» багатіти.

До речі, вищезгадані гріхи стосуються не тільки доларових мільйонерів, але кожного, хоча цілком можливо, серед нас «небагато… мудрих за плоттю, небагато сильних, небагато благородних» (1Кор. 1:26), проте завжди поруч з нами може знайтись людина, яка знаходиться в більш скрутному становищі, ніж перебуваємо ми (чи думаємо, що перебуваємо – таке теж буває).

На закінчення цієї невеличкої статті хотілося дати одну біблійну пораду, якою свого часу поділився апостол Павло з ефеськими пресвітерами і яка допоможе нам позбутися сріблолюбства та жадності: «У всьому показав я вам, що, так працюючи, треба підтримувати слабких і пам’ятати слово Господа Ісуса, бо Він сам сказав: “Блаженніше давати, ніж приймати”» (Діян. 20:35). Наслідуючи цю пораду, ми зрозуміємо, що, роздаючи, ми можемо отримати більшу радість і задоволення, ніж накопичуючи і збираючи цінності, які нам самим іноді приносять дуже мало блага.

Автор: Михайло Лукін

Щоб завантажити цей запис у форматі doc натисніть на посилання:

docЧи грішно бути багатим?

Попередній запис

Багатство і убогість – ІІІ. БІБЛІЯ ПРО БІДНІСТЬ ТА УБОГІСТЬ

Ми з'ясували, що Біблія попереджає людей про згубність гонитви за матеріальними багатствами. Чи означає це, що Бог вважає за краще, ... Читати далі

Наступний запис

Про багатство і бідність

Часто стверджують, що православна етика «вважає гріхом накопичення багатств. Тоді як на Заході панує протестантська етика, яка вважає: раз людина ... Читати далі