Послання до Колосян

Б’ючись з культами

Усе вартісне має свою підробку

2:8Глядіть, браття, щоб хто не звабив вас філософією й марною оманою“.

Ви напевно зустрічали їх – одягнені в дивний одяг, вони стоять на рогах вулиць і повторюють фрази з великою кількістю гласних звуків. Свої фрази вони переривають шумними звуками бубна. В аеропортах вони сунуть вам в обличчя книги і квіти. Їх особливо багато в Каліфорнії. Ви сприймаєте їх як представників екстремістських культів, нездатних ні на що добре. Потім, одного дня, до вас доходить новина про вашого друга чи вашу подругу.

Вона здавалася нормальною до тих пір, поки несподівано не зникла. Її батьки безуспішно вели пошуки. Вони навіть найняли приватного детектива, щоб той допоміг повернути її. Вони знайшли її в оточенні нових друзів, з новим ім’ям, новою зачіскою і, здавалося, з новим мисленням. Вона подивилася на них порожніми очима і сказала, що вони упускають одне з найдивніших відчуттів у житті. Вона стала послідовницею культу.

Поживне середовище

Культи бувають найрізноманітнішими. Одні є новітніми відгалуженнями від руху “Нью Ейдж”, інші носять такі екзотичні назви, як Харі Крішна чи церква сайєнтології. Вони пред’являють високі вимоги до своїх членів – довічне підпорядкування і абсолютну відданість. Натомість вони, у свою чергу, обіцяють багато що – шлях до прихованого таємного знання, доступного лише тим, хто наслідує ці культи.

У першому столітті місто Колоси було ідеальним поживним середовищем для культів. Розташовані на основному торговельному шляху зі Сходом, Колоси мали постійний приплив східних торговців, які несли із собою релігійні містичні ідеї. Навіть євреї в цій місцевості шанували ангелів і духів річок.

Перші новонавернені християни незабаром зіткнулися з новими варіантами Благої Вісті. Тоді, як і зараз, багато культів прямо не заперечували Ісуса Христа – вони просто робили Його частиною складнішого вчення. Христос і прості форми поклоніння, учили вони, призначаються для початківців, проте для пізнання “безодні божества” вимагаються подальші кроки.

Кращий захист

Павло не наводить повного визначення “філософій і марних оман”, якими захоплювалися колосяни. З його аргументів ми можемо зрозуміти, що філософія ясно включала риси єврейського дотримання закону в поєднанні з поклонінням ангелам, грецькою філософією і строгим самозреченням.

Кращий захист – це напад. Замість того щоб атакувати за пунктами кожне окреме вірування, Павло відповідає позитивним богослов’ям. Принципи, які він наводить у цій книзі, можуть бути використані сьогодні для критики нових культів.

В Ньому живе уся повнота Божества“, – проголошує Павло про Христа. Він – Бог, повнота Бога, Той, Хто створив світ, причина існування усього. Уся таємниця і повнота мудрості, про яку ви можете просити, містяться в Ісусі Христі. Немає необхідності шукати їх десь ще.

Звернення до Бога безпосередньо

Оскільки Ісус ліквідовував прірву між Богом і нами, нам більше не треба звертатися до Бога через посередників – ієрархію ангелів або інших богів. Нам більше не треба доводити свою цінність бездоганною поведінкою. Ми можемо звертатися безпосередньо до Бога. Причиною цьому став Христос.

Що стосується єврейських ритуалів, то вони були лише тінню майбутнього. Вони знайшли виконання в Христі. Чому б не зосередитися на реальному Образі, Який Бог послав на землю?

До приходу Христа, допускає Павло, таємниця була захована упродовж багатьох віків (1:26). Проте з Христом усе відкрилося. Повнота Бога жила, померла і воскресла при ясному світлі. Навіщо захоплюватися підробками?

Як читати Колосян

Хоча це Послання було написане як відповідь на конкретні проблеми церкви Колос, воно є одним з найкрасномовніших творів Павла про Ісуса Христа. Розділ 1 містить піднесений абзац (1:15-20), який міг використовуватися ранньою церквою як гімн. Зверніть увагу на те, як усі свої аргументи в цій книзі Павло закінчує посиланням на Ісуса Христа.

Розділи 2 і 3 присвячені небезпечним тенденціям у Колосах. Павло виступає проти містичної релігії, твердо стверджуючи, що Христос є повним вираженням таємниці Божої. При читанні цих двох розділів спробуйте уявити, що в поведінці членів церкви в Колосах викликало тривогу Павла.

Колосян 1

Усунення прірви

У чому, на наш погляд, має бути відмінність

1:19-20Бо благоугодно було Отцю, щоб у Ньому була вся повнота  і щоб через Нього примирити з Собою все“.

Не дивуйтеся, якщо Послання до Колосян дещо здасться вам знайомим. Більше половини його віршів має тісну паралель з Посланням до Ефесян. За часів Павла міста Колоси і Ефес були сусідніми, і один з віруючих ефеських жителів відніс Послання про Благу Вість у Колоси. Павло ніколи не бував у Колосах, він пише послання людям, які знайомі з ним лише із слів інших. Послання починається з оптимістичної ноти – Павло дякує Богові за духовне зростання колосян. Потім він пише про помилку у вченні, яка закралася в їх церкву.

Звернення до практичних питань

Послання Павла зазвичай мають наступну структуру: вітання, молитва, повчання і практичне повчання по застосуванню в християнському житті. Хоча Павло часто опускається в глибини богослов’я, він завжди повертає своїх читачів до практичних питань, щоб показати, які зміни вносить богослов’я в повсякденне життя.

Піднесений уривок (1:15-20) у стислому вигляді оповідає про абсолютну перевагу Христа. Потім Павло переводить питання в практичне русло: вища Христова влада не віддаляє нас від Бога, але наближає до Нього. Лише Христос може усунути широку прірву між Богом і людьми.

Колосян 2

2:16 У пошуках повноти

За часів Павла легалізм охоплював такі питання, як харчування, свята і релігійні церемонії. У цьому уривку Павло пише про те, як подібні закони, що здаються “духовними”, можуть насправді віддалити людину від Бога. Потім, у розділі 3 він детально зупиняється на тому, як має виглядати життя у святості. У своєму Посланні Павло з великим оптимізмом пише про християнське життя. Християни Колос шукали “повноти”, подібно до того як сьогодні люди намагаються стати “цілісними” або тими, хто “самореалізувався”. Вказавши спочатку на те, що Христос має всю Божу повноту, Павло стверджує, що істинна повнота може бути знайдена лише в Христі.

Колосян 3

3:11 Первинні варвари

Словом “варвари” називали тих, хто не говорив грецькою. Для цивілізованих народів того часу мова варварів звучала як “вар-вар-вар-вар”. Звідси виникло слово “варвар”. Скіфи вважалися нецивілізованими і дикими. Згадуючи цей народ, Павло підкреслює всеосяжну широту благодаті Божої.

Скіфи

Колосян 4

4:12 Відомі імена

Зазвичай Павло закінчує свої послання персональними привітаннями. Епафрас, який двічі згадується в Посланні (1:7; 4:12), ніс служіння разом з Павлом і, можливо, заснував цю церкву. Коротка книга, Послання до Филимона (1:23), згадує Епафраса як товариша Павла по ув’язненню. Основні дійові особи цієї книги – Филимон і його раб Онисим – були родом з Колос, і в Посланні до Филимона (1:22) Павло виражає надію на прихід у Колоси.

Попередній запис

Послання до Филип'ян

Радісні звуки з тюремної камери Радість, коли її найменше можна чекати 3:1 "Втім, браття мої, радуйтесь у Господі". Радість. Яке ... Читати далі

Наступний запис

Перше послання до Солунян

Що робило служіння Павла успішним? Апостол піклується про місто, з якого його колись вигнали 3:9 "Яку подяку ми можемо скласти ... Читати далі