Євангеліє від Луки: розділи 12-18

Луки 12

Кесарю кесареве, Пітер Пауль Рубенс

Ісус про гроші

Таємнича влада небезпечної сили

12:34Бо де скарб ваш, там і серце ваше буде“.

Ісус сказав про гроші більше, ніж про якийсь інший предмет. Проте навіть через 2000 років християни не можуть прийти до згоди про те, що Він мав на увазі. Одна з причин полягає в тому, що Ісус рідко давав “практичні” поради. Він уникав коментарів відносно окремих систем економіки і, як у цьому розділі, відмовлявся брати участь в особистих дискусіях стосовно фінансів. Ісус розглядав гроші, в основному, як духовну силу.

Один пастор зводив грошове питання до 3 пунктів:

  1. Яким чином ти отримав гроші? (Чи було це за допомогою несправедливості, обману чи пригноблення бідних?)
  2. Що ти з ними робиш? (Накопичуєш? Експлуатуєш інших? Витрачаєш на непотрібну розкіш?)
  3. Як вони впливають на тебе?

Хоча Ісус висловлювався по кожному з цих трьох питань, найбільшу увагу Він приділяв останньому. Як Він пояснював, гроші діють багато в чому подібно до кумира. Вони можуть захопити людину і управляти її життям, відводячи вбік від Бога. Ісус пропонував людям вирватися з влади грошей, навіть якщо для цього вимагалося зробити такі крайні заходи, як роздати їх усі.

Скільки буде достатньо?

Розділ 12 Євангелія від Луки добре показує ставлення Ісуса до грошей. Ісус не засуджує власність у цілому: “Ваш же Отець знає, чого потребуєте [їжі, питво і одягу]”. Проте Він однозначно попереджає проти віри в гроші як у гарантію майбутнього. Як свідчить розповідь Ісуса про багача, гроші, кінець кінцем, не можуть розв’язати найбільшу проблему в житті. Гроші ніскільки не допомогли багачеві, коли він помер.

Ісус закликає слухачів шукати багатства в Царстві Божому, оскільки такі скарби принесуть їм благо як у цьому, так і в іншому житті. “Не піклуйтесь”, – каже Він. Краще довіртеся Богові, Який забезпечить усі ваші насущні потреби.

Щоб підкреслити Свою основну думку, Ісус наводить як приклад царя Соломона, найбагатшу людину старозавітних часів. Для більшості націоналістично налаштованих євреїв Соломон був героєм. Ісус представляє його з іншого погляду: блиск Соломона, який вже встиг потьмяніти, не перевершував краси диких квітів. Краще довіритися Богу, Який виливає Свою турботу на всю землю, ніж витрачати життя на накопичення грошей і придбання власності.

Луки 13

13:32 У кого була істинна влада?

Ісус був страчений могутньою політичною владою, до якої належав і римський ставленик Ірод. Проте слова Ісуса, сказані напередодні арешту, розкривають, у кого була істинна влада. Ісус називає Ірода “лисицею”, що для євреїв служило позначенням нікчемних або незначних людей. Смерть на хресті не стала для Ісуса чимось несподіваним, навпаки, Він називав її Своєю метою.

Луки 15

Майстер розповіді

У захоплюючих історіях Ісус оповідає про глибокі істини

15:32Веселитися ж і радіти треба тому, що брат твій оцей був мертвий і ожив, пропав і знайшовся“.

Використовуючи прості, буденні образи, Ісус так розкриває глибокі істини, що повністю захоплює слухацьку аудиторію. Його притчі (наповнені сенсом короткі історії) здобули високу оцінку навіть тих літературознавців, які не приймають їх духовного сенсу. Деякі з найбільш відомих притч містяться лише в Євангелії від Луки.

Три історії в розділі 15 оповідають про втрату і тих, хто втратив. Пастух прочісує гірські схили в пошуках зниклої вівці. Жінка перевертає догори дном усю оселю в пошуках загубленої срібної монети. Син, який пішов з дому, розтратив батьківський спадок і кінчає напівголодним існуванням у свинарнику. У кількох коротких реченнях притчі Ісуса освітлюють усю палітру почуттів, пов’язаних з втратою і жалем, які приховані під зовнішнім виглядом кожного з нас.

Щасливий кінець

У той же час, усі три притчі закінчуються однаково – доброю звісткою; печаль змінюється радістю і починається святкування. Усі три притчі розкривають безмежну Божу любов до тих, хто знаходиться в глибокій нужді. Бог дійсно прощає всіх, хто волає до Нього.

Притча про блудного сина оповідає про двох синів: один з них ледар, другий старанно працює. Один протринькав спадок і в приниженні повертається додому, другий гордо відмовляється святкувати повернення брата. Історія закінчується тим, що один брат бере участь у радісному сімейному бенкеті в рідному будинку, а другий сидить на вулиці, наполегливо не бажаючи простити. Який із синів насправді втрачений?

Луки 16

Багач і Лазар, Леандро Бассано

Два світи

Кому в результаті краще – багачу чи Лазарю?

16:13Не можете служити Богові і мамоні“.

Ця історія про рабина Йосифа Шнеєрсона, який був лідером хасидів у перші роки комунізму в СРСР. Він провів багато років у в’язниці, переслідуваний за свою віру. Одного дня в 1927, коли він уранці молився в ленінградській синагозі, до неї увірвалася таємна поліція і заарештувала його. Його забрали в поліцейський відділок і почали бити, вимагаючи, щоб він відмовився від своєї релігійної діяльності. Він не поступався. Слідчий направив йому в обличчя пістолет і сказав: “Ця іграшка змусила багатьох змінити свою думку”. Рабин Шнеєрсон відповів: “Ця іграшка може злякати тільки тих, у кого багато богів і лише один світ. Мене ця іграшка не лякає, бо в мене один Бог і два світи”.

Тема двох світів або двох царств часто виникає в повчаннях Ісуса, і дві історії в цьому розділі проводять глибоку розділову межу між світами. “Що високе в людей, те мерзенне перед Богом“, – каже Ісус, коментуючи першу з історій (16:1-15).

Істинні герої

Друга історія, що оповідає про багача і жебрака на ім’я Лазар, переконливо показує, що системи цінностей цих двох світів різні. Багач процвітає в цьому світі, проте він нехтує тим, щоб забезпечити собі вічне життя, і тому страждає від наслідків. Між тим, напівголодний жебрак, який за усіма ознаками був у житті невдахою, отримує вічну нагороду.

Ісус розповідає подібні історії слухачам, які звикли чути про багатих патріархів, могутніх царів і непереможних героїв. Він постійно підкреслює приголомшуючий переворот цінностей у Царстві Божому. Люди, які мають малу цінність у цьому світі (бідні, гнані, такі як Лазар), можуть мати велику цінність в очах Божих. Ісус послідовно відкриває невидимий світ як місце, куди необхідно робити вкладення, як місце, де необхідно накопичувати скарби для майбутнього життя. Явно протиставляючи два світи, Ісус ставить запитання: “Яка бо користь людині, якщо вона здобуде весь світ, а душу свою занапастить?” (Мф. 16:26).

16:31 Ті, хто наполегливо відмовляється вірити

У завершальній фразі відомої історії про Лазаря міститься глибоке передбачення Ісуса, хоча слухачі в той час, напевно, не зрозуміли його сенсу. Багато з них, особливо фарисеї, відмовлялися вірити в Нього, навіть після того, як Він повстав з мертвих.

Луки 18

Невдахи

Як досягти успіху, не докладаючи особливих зусиль

18:13А митар, стоячи віддалік, не смів навіть очей звести на небо; але, б’ючи себе в груди, говорив: Боже, будь милостивий до мене, грішного!

Історії Ісуса в розділі 18 Євангелія від Луки оповідають про невдах – скривджену вдову, митаря, якого зневажають, малих дітей, сліпого жебрака. Багач виступає негативним прикладом, як і багато багачів в оточенні Ісуса.

Навіть найближчі учні насилу приймають Його вчення про те, що гроші є смертельною небезпекою. Ісус розкриває цю небезпеку, попереджаючи, що багатство може відвертати людей від Божого Царства, вводячи в спокусу залежати від себе, а не від Бога. Історія про фарисея і митаря підтверджує Його слова. Не лише багатство, але і будь-яка гордість або надія лише на себе прагне відвести від Бога.

Подолання власного я

Навіть спроба стати “святим” може викликати протилежний ефект, якщо вона породжує духовну гордість і відчуття переваги. Люди мають непереборну схильність тішити своє власне “я”, домагатися пошани, змагатися. У Бога, каже Ісус, усе інакше; довіртеся Богові, немов малі діти, навіть якщо щось у вас йде не так, як вам треба.

У першій історії з цієї збірки притч Ісус дає ключ до істинного успіху. Притча покликана продемонструвати, чому ми повинні волати до Бога “вдень і вночі”. Наполеглива вдова переносить великий крах надій і явну несправедливість, перш ніж суддя відгукується на її прохання. Кінець кінцем Бог Сам підведе підсумок. Все ті, чия віра встояла навіть у скрутні часи, побачать торжество справедливості.

Попередній запис

Євангеліє від Луки: розділи 9-11

Луки 9 Настанова апостолам, Джеймс Тіссо Влада імені Час Ісуса на землі збігав 9:6 "Вони вийшли ... Читати далі

Наступний запис

Євангеліє від Луки: розділи 19-22

Луки 19 19:10 Знайти і спасти, що загинуло Єврей Закхей, який співпрацював з ненависними римськими завойовниками, все ж мав достатню ... Читати далі