Біблія і астрологія – Новий Завіт

Подорож волхвів, Джеймс Тіссо

Найбільш відомий новозавітний пасаж, пов’язаний з астрологією, міститься в Євангелії від Матфея (2:1-12). У ньому розповідається про відвідування Палестини деякими волхвами або мудрецями зі сходу, які шляхом розрахунків дізнаються про народження неземного Царя. Вони йдуть за зіркою, яка веде їх у Вифлеєм. Ймовірно ці люди – астрологи з Вавилона. Євангеліст Матвій розповідає про цей випадок не для того, щоб пропагувати астрологію, а щоб показати, що навіть зірки коряться Богові і в особі волхвів усі народи поклоняються новонародженому Спасителеві.

Деяких людей бентежить питання: “Якщо астрологія має демонічний характер і заняття нею є гріхом, то тоді чому волхви дізналися час Христового Різдва з її допомогою?” На це питання є дві відповіді, які не суперечать, а взаємно доповнюють одна одну.

Перша відповідь. Очікування цієї зірки на Сході було пов’язане з пророцтвами в Старому Завіті. У Книзі Чисел читаємо: “Бачу Його, але нині ще немає; бачу Його, але не близько. Сходить зірка від Якова і постає жезл від Ізраїля“. (Чис. 24:17). Пророк Ісая каже: “Восстань, світися, [Єрусалиме], бо прийшло світло твоє, і слава Господня зійшла над тобоюІ прийдуть народи до світла твого, і царі – до сяйва, яке сходить над тобоюУсі вони із Сави прийдуть, принесуть золото і ладан і звістять славу Господа” (Іс. 60:1,3,6). У псалмі 71 читаємо: “Царі фарсійські з островів дари піднесуть, царі Аравії і Сави дари принесуть“. Пророк Даниїл знає про ці пророцтва і не приховує їх. Крім того, йому особисто належить пророцтво про час Різдва Богонемовляти (Дан. 9:25). Ці дані, які вказують на події виняткової важливості (час, місце і обставини Різдва Христового), були зафіксовані і старанно зберігалися вавилонською жрецькою школою, на чолі якої стояв пророк.

Друга відповідь. Божий промисел, який використовував людську злість для того, щоб привести Йосифа в Єгипет, також дав можливість астрології привести волхвів до Христа. Відомо, що Бог хоче, щоб усі люди врятувалися і пізнали істину (1Тим. 2:4). Можна дійти висновку, що волхви дізналися про час і місце Різдва Христового не завдяки магії і астрології, а через те, що Сам Господь відкрив їм шлях, який вважав найкращим для їх спасіння. Астрологія не мала відношення до подорожі волхвів по зірці до місця Різдва Христового.

Небо і зірки – творіння Божих рук, які видно усім. Тому в певних випадках Господь з їх допомогою посилає знамення, які передбачають важливі події в майбутній долі людства. Так, під час хресних мук Спасителя перед Його смертю “настала темрява по всій землі аж до години дев’ятої. І сонце затьмарилось” (Лк. 23:44,45). Таким чином людям сповіщається, що людськими руками убитий Той, Хто прийшов врятувати людський рід, сповістити і відкрити шлях до спасіння в Царстві Божому. У Євангелії також сказано, що наприкінці світу при Другому пришесті Христовому “будуть знамення на сонці, і місяці, і зірках” (Лк. 21:25). Для розуміння цих небесних знамень, які будуть послані Господом, не потрібні знання астрології або тлумачення астрологів. Кожен, хто прийняв у своєму серці одкровення Боже, не засумнівається в обіцянні майбутніх подій.

І в інших книгах Нового Завіту знаходимо таке ж непримиренне ставлення до всякого роду чаклунства, як у Старому Завіті, ту ж постійну перемогу сили Божої при зіткненні з магією. Апостол Павло виганяє дух провіщання з однієї служниці, що передбачала майбутнє (Діян. 16:8). Він робить це, попри те, що вона каже істину, йдучи за апостолами і стверджуючи, що вони – раби Всевишнього Бога, які відкривають шлях до спасіння. Але апостол не бажає чути істину з нечистих бісівських вуст, даючи цим приклад ставлення до демонів, які іноді відкривають очевидне. Бо за цим завжди ховається бажання залучити нас у спілкування, щоб заручитися нашою довірою, а потім погубити. Апостол Павло також карає сліпотою чародія Еліма, який опирається євангельській проповіді і намагається відхилити людей від істинної віри (Діян. 13:8-11). І нарешті з книги Діянь святих Апостолів дізнаємося, що під впливом успішної проповіді ап. Павла в Ефесі люди, “що займалися чародійством, зібравши свої книги, спалили перед усіма” (Діян. 19:19). Таким чином, вони відреклися від зв’язку з бісами і засвідчили несумісність віри в Христа і чаклунства.

Проповідь апостола Павла в Ефесі (фрагмент), Лесюєр Есташ

Одночасно треба підкреслити, що апостол Павло знайомий з античною астрологією, яка була тоді частиною громадської культури. Її викладали в школах і підтримували обрядами і заклинаннями. Він цікавиться більше самим фактом зла, ніж його причинами. Тому не треба дивуватися, що він використовує термінологію астрологів. Для нього астрологічні сили так тісно пов’язані з “начальствами” і “владою”, що зробити різницю між ними неможливо. Він наполягає, що всяке зло буде переможене Христом незалежно від його причини і від того, якими термінами воно описується людьми. Віра в астрологічні сили є для нього таким же забобоном, як і шанування “начальств” і “влади”. Із його погляду, небесні тіла і демонічні сили спочатку були створені Богом однаково добрими, але згодом другі відпали від Нього і стали спокушати людей.

Апостол Павло включає астрологічні впливи в гамму духовних сил, які підкоряються Христу. Тут особливо цікавий пасаж з Послання до Римлян: “Бо я певний, що ні смерть, ні життя, ні ангели, ні початки, ні сили (archaі), ні теперішнє (enestota), ні майбутнє (mellonta), ні висота (hypsoma), ні глибина (bathos), ані інше яке створіння не зможе відлучити нас від любови Божої, що в Христі Ісусі, Господі нашому” (8:38-39). Терміни hypsoma і bathos – відомі технічні терміни в астрології і означають найвищу і найнижчу точку (апогей і перигей) траєкторії руху планети. Таке ж значення мають астрологічні терміни hypsomata і tapeіnomata в “Мораліях” Плутарха. Більшість екзегетів Нового Завіту сумніваються, що апостол Павло знав справжнє значення цих термінів. Інші, проте, дотримуються протилежної думки, бо навряд чи випадково в одному місці зібрано так багато астрологічних понять.

Інші “астрологічні” уривки в посланнях апостола Павла:

  1. Так і ми, доки були дітьми, поневолені були стихіями світу” (ta stoіcheіa tou kosmou) (Гал. 4:3);
  2. Навіщо повертаєтеся знову до немічних та вбогих стихій і хочете ще знову себе поневолити їм? Ви спостерігаєте дні, місяці, пори і роки” (Гал. 4:9-10);
  3. Глядіть, браття, щоб хто не звабив вас філософією й марною оманою, за переказом людським, за стихіями світу (ta stoіcheіa tou kosmou), а не за Христом” (Кол. 2:8);
  4. Отже, якщо ви з Христом померли для стихій світу, то для чого ви, як ті, що живуть у світі, дотримуєтесь постанов..?” (Кол. 2:20).

Ця образність у певній мірі нагадує вирази з апокрифічного Заповіту Соломона, складеного ймовірно в юдейському середовищі в ІІІ ст. Р.Х. Злі духи, які розмовляють із Соломоном, представляються словами: “Ми – 36 стихій (stoіcheіa), світові володарі (kosmokratores) пітьми”. А їх проводир прямо каже: “Я – перший декан зодіакального циклу”.

“Стихії” грецькою мовою означають буквально “риси, знаки, букви”, але було б неправильно припускати, що ними апостол хотів позначити заповіді, подібні до заповідей закону Мойсеєвого. У такому сенсі використаний термін “перші початки” (stoіcheіa tes arhes) Слова Божого в Посланні до Євреїв (5:12). Інше значення слова “стихії”, що часто зустрічається, – “природні елементи, стихії” і “знаки зодіаку”. На думку апостола Павла, астрологія і дотримання старозавітного закону ведуть до забобонного дотримання часів і сезонів (Гал. 4:10), що християнам необхідно здолати. Христос пропонує нам свободу від “стихій” і відомих і невідомих космічних сил. Яким діям ми б не піддалися, Спаситель сильніший за них, будучи їх Володарем.

Термін oіkonomus (“домоправителі”, у переносному розумінні “зодіакальні знаки”), застосований апостолом Павлом у Посланні до Галатів (4:2), також відомий в астрології. Невипадково вірш, в якому він міститься, передує віршу, в якому є явно астрологічний термін “стихії”. В інших посланнях, наприклад, у 1Кор. 4:1-2, цей термін перекладається як “служителі” або “розпорядники”.

Сфера діяльності демонів – увесь всесвіт і особливий простір між небом і землею. Тому апостол їх називає “піднебесними (epouranіa) духами злоби” (див. Еф. 6:12). Ми за звичкою асоціюємо духовне тільки з добром. Але для апостола Павла духовне як земне і людське є частиною створеного світу і може повстати проти волі Божої. У Номоканоні (збірці церковних правил і постанов) вкрай ясно сказано: “Які займаються чаклунством або звіздарством, нехай шість років не причащаються за першим Правилом Трульского собору і 80-м Правилом св. Василія Великого; якщо ж священик це робить – має бути відлучений” (10). Тут Церква ясно вказує на демонічне походження усіх видів магії, включаючи астрологію, на неприпустимість спілкування християн з ними і строге покарання, яке чекає на тих, хто з якоїсь причини вирішив зв’язатися з демонами.

Автор: архімандрит Павло (Стефанов)

Попередній запис

Астрологія прийшла з Вавилону, а не з Біблії

Астрологи стверджують, що долі людей і цілих народів зумовлені розташуванням зірок. Які ці долі – можна з'ясувати за допомогою ретельного ... Читати далі

Наступний запис

Астрологія і християнство

Багато астрологів стверджують, що вони в певному розумінні є християнами. Ми можемо перевірити правомірність цих заяв. Словом "християнин" називають людину, ... Читати далі