Цю фразу, напевно, кожному доводилося чути. Навіть люди, далекі від Біблії, вживають її, коли їм хтось каже про їх хиби. Невже дійсно цей вираз є «магічною» фразою, щоб змусити опонента мовчати? Що ж каже Писання із цього приводу? Як цю фразу потрібно розуміти?
Давайте прочитаємо уривок з Євангелія від Матфея 7:1-5 і подумаємо, про який суд йде мова. При цьому не забувайте, що слово «судити» має наступні значення:
- засуджувати, ухвалювати вирок;
- оцінювати, аналізувати.
«Не судіть, щоб і вас не судили; бо яким судом судите, таким судитимуть і вас, і якою мірою міряєте, такою відміряється й вам. І чому ж ти бачиш скалку в оці брата твого, а колоди, що є в оці твоєму, не відчуваєш? Або, як скажеш братові твоєму: дай я витягну скалку з ока твого, коли колода в оці твоїм? Лицеміре, вийми спершу колоду з ока твого, і тоді побачиш, як вийняти скалку з ока брата твого».
Зрозуміло, що тут йде мова про лицемірне засудження ближнього. Тому буде неправильним звинувачувати когось у неправильних діях, якщо сам винен у тому ж. Але буде правильним, як ми розглянемо нижче, давати оцінку у світлі слова Божого діям інших людей.
Але раніше давайте розглянемо ще декілька прикладів з Біблії про несправедливий суд. Павло писав, розглядаючи поведінку юдеїв: «Отже, нема тобі виправдання, всякий чоловіче, що судиш іншого; бо тим же судом, яким судиш іншого, осуджуєш себе, чиниш бо те саме й ти‚ що судиш. А ми знаємо, що воістину є суд Божий на тих, хто чинить таке. Невже думаєш ти, чоловіче, що, засуджуючи тих, хто чинить таке‚ і роблячи те саме‚ ти втечеш від суду Божого?» (Рим. 2:1-3). Не знаю, але чомусь люди часто бачать чужі хиби, а не свої, чи не так?
Давид з гнівом засудив багату людину з притчі пророка Нафана, коли той відняв у бідняка єдину овечку. Хоча сам Давид був винен у тому, що відняв Вирсавію в її чоловіка (2 Царств 12). Так, бачити чужі помилки – жодних проблем.
Буде зовсім не зайвим згадати слова апостола Якова (4:11,12): «Не злословте один на одного, браття: бо хто злословить на брата або судить брата свого, той злословить на закон і судить закон: коли ж ти закон судиш, то ти не виконавець закону, а суддя. Один є Законодавець і Суддя, Який може спасти і погубити; а ти хто, що судиш ближнього?» Лихословити і судити – тут щось неугодне, цього Бог не дозволяє робити людині. Бог – Суддя і Законодавець, це Його право ухвалювати вирок, а ми всі повинні наслідувати Його закон.
А що каже закон Божий, Старий і Новий Завіти, про суд?
Не вишукуйте помилок у ближніх і не судіть лицемірно (Мф. 7:1-5), бо за це Бог вас судитиме. Не потрібно бути прискіпливим до інших, а свої помилки применшувати. Чиніть по любові: «Любов довготерпить, милосердствує, любов не заздрить, любов не вихваляється, не пишається, не безчинствує, не шукає свого, не гнівається, не замишляє зла, не радіє з неправди, а радіє істині; усе покриває, всьому йме віру, всього сподівається, все терпить» (1Кор. 13:4-7).
Бог засуджує за те погане, що коїться і вже скоєне. «І було до мене слово Господнє: і ти, сину людський, чи хочеш судити, судити місто крови? вислови йому всі мерзоти його. І скажи: так говорить Господь Бог: о, місто, що проливаєш кров серед себе, щоб настав час твій, і що робиш у себе ідолів, щоб оскверняти себе! Кров’ю, яку ти пролило, ти зробило себе винним, й ідолами, яких ти наробило, ти осквернило себе, і наблизило дні твої і досягло часу твого. За це віддам тебе на посміяння народам, на наругу всім землям» (Єз. 22:1-4).
«Не судіть з вигляду, а судіть судом справедливим» (Ін. 7:24). Очевидно, що в цьому уривку «судити» означає «давати оцінку, аналізувати». Питання: що означає праведний суд? Суд відповідно до вчення Христового: «Хто від Мене відмовляється і не приймає слів Моїх, має собі суддю: слово, яке Я сказав, – воно судитиме його в останній день» (Ін. 12:48). «Слово Твоє є істина» (Ін. 17:17).
Критерій для оцінки. Вчення Ісуса та апостолів: «Улюблені! Не всякому духові вірте, але випробовуйте духів, чи від Бога вони, бо багато лжепророків з’явилось у світі… Ми від Бога; той, хто знає Бога, слухає нас; хто не від Бога, той не слухає нас. З цього пізнаємо духа істини і духа омани» (1Ін. 4:1,6). Отже, хто слухає апостолів, той від Бога. Результати діяльності також показник: «Тож за їхніми плодами пізнаєте їх» (Мф. 7:20).
Приклади оцінки. «Не давайте святого псам і не кидайте перлів ваших перед свиньми, щоб вони не потоптали їх ногами своїми і, обернувшись, не пороздирали й вас» (Мф. 7:6). «Остерігайтеся лжепророків, які приходять до вас в одежі овечій, а всередині – вовки хижі» (7:15).
Мета оцінки. «Все досліджуйте, доброго тримайтеся» (1Сол. 5:21). «Браття! Якщо і впаде людина в якийсь гріх, ви, духовні, виправляйте такого в дусі лагідности, пильнуючи кожний себе, щоб і ти не був спокушений. Носіть тягарі один одного і так здійсните закон Христа» (Гал. 6:1,2).
Що не можна судити?
Майбутнє. Ми не знаємо, яким буде завтрашній день, і як поводитиметься людина завтра. Не можна казати людині, що в неї немає шансів отримати спасіння, якщо ще є час. Також не можна говорити, що інша людина не зможе втратити спасіння, бо люди змінюються. «І беззаконник, якщо навернеться від усіх гріхів своїх, які робив, і буде дотримуватися всіх уставів Моїх і чинити законно і праведно, живий буде, не помре. Усі злочини його, які робив він, не пригадаються йому: у правді своїй, яку буде робити, він живий буде. Хіба Я хочу смерти беззаконника? – говорить Господь Бог. Чи не того, щоб він повернувся від шляхів своїх і був живий? І праведник, якщо відступить від правди своєї і буде жити неправедно, буде робити всі ті мерзоти, які робить беззаконник, чи буде він живий? усі добрі діла його, які він робив, не пригадаються; за беззаконня своє, яке робить, і за гріхи свої, у яких грішний, він помре» (Єз. 18:21-24).
Прощені гріхи. Бог прощає, отже, і людина повинна. «Бо Я буду милостивий до неправд їхніх, і гріхів їхніх, і беззаконь їхніх не згадаю більше» (Євр. 8:12).
Павло – приклад милості Божої: «Мене, колишнього хулителя, і гонителя, і кривдника, але помилуваного тому, що так чинив за невіданням‚ у невірстві; благодать же Господа нашого Ісуса Христа відкрилася в мені щедро з вірою і любов’ю у Христі Ісусі. Вірне і всякого прийняття гідне слово, що Христос Ісус прийшов у світ спасти грішників, серед яких я перший. Та для того я й помилуваний, щоб Ісус Христос на мені першому показав усе довготерпіння, як приклад для тих, які будуть вірувати в Нього, для життя вічного» (1Тим. 1:13-16).
Мотиви і приховані думки. «Отже, кожен повинен розуміти нас як служителів Христових і будівничих таїн Божих. Від будівничих же вимагається, щоб кожний був вірним. Для мене не важливо, як судите про мене ви або як судять інші люди; я і сам не суджу про себе. Бо хоч я і нічого не знаю за собою, але тим не виправдовуюсь; суддя ж мені Господь. Тому не судіть нічого передчасно, аж доки не прийде Господь, Який освітить таємне у темряві і виявить сердечні наміри; і тоді кожному буде похвала від Бога» (1Кор. 4:1-5).
Немає заборони звертатися до суду, вимагати справедливості
Ісус захищався: «Хто з вас викриє Мене у гріху? Якщо ж Я говорю істину, то чому ви не вірите Мені?» (Ін. 8:46). І Павло захищався: «Він же на своє виправдання сказав: “Я не зробив ніякого злочину ні проти закону юдейського, ні проти храму, ні проти кесаря”. Фест, бажаючи догодити юдеям, у відповідь сказав Павлові: “Чи хочеш іти в Єрусалим, щоб я там судив тебе за це?” Павло сказав: “Я стою перед судом кесаревим, де і належить мені судимому бути. Юдеїв я нічим не кривдив, як і ти добре знаєш. Якщо я неправий і що-небудь зробив, варте смерти, то не відмовляюся померти; а якщо нічого того немає, в чому ці звинувачують мене, то ніхто не може видати мене їм. Вимагаю суду кесаревого”» (Діян. 25:8-11).
Отже, якою має бути наша поведінка?
- Ми самі можемо чинити неправильно і судити лицемірно, але Писання забороняють таку поведінку (Мф. 7:1-5).
- Ми можемо чинити неправильно і не судити інших, але і це проти волі Божої (1Ін. 3:4).
- Ми можемо самі не чинити поганого, але не судити (не оцінювати) інших, хоча і це не відповідає Біблії («і не беріть участи в неплідних ділах темряви, але викривайте», Еф. 5:11). Тому нам тільки залишається правильно чинити і оцінювати інших у світлі вчення (Ін. 7:24).
Нехай Бог дасть нам сміливості робити добро і протистояти злу. Амінь.
Автор: Олександр Зотов