«Не судіть, щоб і вас не судили»

Цю фразу, напевно, кожному доводилося чути. Навіть люди, далекі від Біблії, вживають її, коли їм хтось каже про їх хиби. Невже дійсно цей вираз є «магічною» фразою, щоб змусити опонента мовчати? Що ж каже Писання із цього приводу? Як цю фразу потрібно розуміти?

Давайте прочитаємо уривок з Євангелія від Матфея 7:1-5 і подумаємо, про який суд йде мова. При цьому не забувайте, що слово «судити» має наступні значення:

  1. засуджувати, ухвалювати вирок;
  2. оцінювати, аналізувати.

«Не судіть, щоб і вас не судили; бо яким судом судите, таким судитимуть і вас, і якою мірою міряєте, такою відміряється й вам. І чому ж ти бачиш скалку в оці брата твого, а колоди, що є в оці твоєму, не відчуваєш? Або, як скажеш братові твоєму: дай я витягну скалку з ока твого, коли колода в оці твоїм? Лицеміре, вийми спершу колоду з ока твого, і тоді побачиш, як вийняти скалку з ока брата твого».

Зрозуміло, що тут йде мова про лицемірне засудження ближнього. Тому буде неправильним звинувачувати когось у неправильних діях, якщо сам винен у тому ж. Але буде правильним, як ми розглянемо нижче, давати оцінку у світлі слова Божого діям інших людей.

Але раніше давайте розглянемо ще декілька прикладів з Біблії про несправедливий суд. Павло писав, розглядаючи поведінку юдеїв: «Отже, нема тобі виправдання, всякий чоловіче, що судиш іншого; бо тим же судом, яким судиш іншого, осуджуєш себе, чиниш бо те саме й ти‚ що судиш. А ми знаємо, що воістину є суд Божий на тих, хто чинить таке. Невже думаєш ти, чоловіче, що, засуджуючи тих, хто чинить таке‚ і роблячи те саме‚ ти втечеш від суду Божого?» (Рим. 2:1-3). Не знаю, але чомусь люди часто бачать чужі хиби, а не свої, чи не так?

Давид з гнівом засудив багату людину з притчі пророка Нафана, коли той відняв у бідняка єдину овечку. Хоча сам Давид був винен у тому, що відняв Вирсавію в її чоловіка (2 Царств 12). Так, бачити чужі помилки – жодних проблем.

Буде зовсім не зайвим згадати слова апостола Якова (4:11,12): «Не злословте один на одного, браття: бо хто злословить на брата або судить брата свого, той злословить на закон і судить закон: коли ж ти закон судиш, то ти не виконавець закону, а суддя. Один є Законодавець і Суддя, Який може спасти і погубити; а ти хто, що судиш ближнього?» Лихословити і судити – тут щось неугодне, цього Бог не дозволяє робити людині. Бог – Суддя і Законодавець, це Його право ухвалювати вирок, а ми всі повинні наслідувати Його закон.

А що каже закон Божий, Старий і Новий Завіти, про суд?

Не вишукуйте помилок у ближніх і не судіть лицемірно (Мф. 7:1-5), бо за це Бог вас судитиме. Не потрібно бути прискіпливим до інших, а свої помилки применшувати. Чиніть по любові: «Любов довготерпить, милосердствує, любов не заздрить, любов не вихваляється, не пишається, не безчинствує, не шукає свого, не гнівається, не замишляє зла, не радіє з неправди, а радіє істині; усе покриває, всьому йме віру, всього сподівається, все терпить» (1Кор. 13:4-7).

Бог засуджує за те погане, що коїться і вже скоєне. «І було до мене слово Господнє: і ти, сину людський, чи хочеш судити, судити місто крови? вислови йому всі мерзоти його. І скажи: так говорить Господь Бог: о, місто, що проливаєш кров серед себе, щоб настав час твій, і що робиш у себе ідолів, щоб оскверняти себе! Кров’ю, яку ти пролило, ти зробило себе винним, й ідолами, яких ти наробило, ти осквернило себе, і наблизило дні твої і досягло часу твого. За це віддам тебе на посміяння народам, на наругу всім землям» (Єз. 22:1-4).

«Не судіть з вигляду, а судіть судом справедливим» (Ін. 7:24). Очевидно, що в цьому уривку «судити» означає «давати оцінку, аналізувати». Питання: що означає праведний суд? Суд відповідно до вчення Христового: «Хто від Мене відмовляється і не приймає слів Моїх, має собі суддю: слово, яке Я сказав, – воно судитиме його в останній день» (Ін. 12:48). «Слово Твоє є істина» (Ін. 17:17).

Критерій для оцінки. Вчення Ісуса та апостолів: «Улюблені! Не всякому духові вірте, але випробовуйте духів, чи від Бога вони, бо багато лжепророків з’явилось у світіМи від Бога; той, хто знає Бога, слухає нас; хто не від Бога, той не слухає нас. З цього пізнаємо духа істини і духа омани» (1Ін. 4:1,6). Отже, хто слухає апостолів, той від Бога. Результати діяльності також показник: «Тож за їхніми плодами пізнаєте їх» (Мф. 7:20).

Приклади оцінки. «Не давайте святого псам і не кидайте перлів ваших перед свиньми, щоб вони не потоптали їх ногами своїми і, обернувшись, не пороздирали й вас» (Мф. 7:6). «Остерігайтеся лжепророків, які приходять до вас в одежі овечій, а всередині – вовки хижі» (7:15).

Мета оцінки. «Все досліджуйте, доброго тримайтеся» (1Сол. 5:21). «Браття! Якщо і впаде людина в якийсь гріх, ви, духовні, виправляйте такого в дусі лагідности, пильнуючи кожний себе, щоб і ти не був спокушений. Носіть тягарі один одного і так здійсните закон Христа» (Гал. 6:1,2).

Що не можна судити?

Майбутнє. Ми не знаємо, яким буде завтрашній день, і як поводитиметься людина завтра. Не можна казати людині, що в неї немає шансів отримати спасіння, якщо ще є час. Також не можна говорити, що інша людина не зможе втратити спасіння, бо люди змінюються. «І беззаконник, якщо навернеться від усіх гріхів своїх, які робив, і буде дотримуватися всіх уставів Моїх і чинити законно і праведно, живий буде, не помре. Усі злочини його, які робив він, не пригадаються йому: у правді своїй, яку буде робити, він живий буде. Хіба Я хочу смерти беззаконника? – говорить Господь Бог. Чи не того, щоб він повернувся від шляхів своїх і був живий? І праведник, якщо відступить від правди своєї і буде жити неправедно, буде робити всі ті мерзоти, які робить беззаконник, чи буде він живий? усі добрі діла його, які він робив, не пригадаються; за беззаконня своє, яке робить, і за гріхи свої, у яких грішний, він помре» (Єз. 18:21-24).

Прощені гріхи. Бог прощає, отже, і людина повинна. «Бо Я буду милостивий до неправд їхніх, і гріхів їхніх, і беззаконь їхніх не згадаю більше» (Євр. 8:12).

Павло – приклад милості Божої: «Мене, колишнього хулителя, і гонителя, і кривдника, але помилуваного тому, що так чинив за невіданням‚ у невірстві; благодать же Господа нашого Ісуса Христа відкрилася в мені щедро з вірою і любов’ю у Христі Ісусі. Вірне і всякого прийняття гідне слово, що Христос Ісус прийшов у світ спасти грішників, серед яких я перший. Та для того я й помилуваний, щоб Ісус Христос на мені першому показав усе довготерпіння, як приклад для тих, які будуть вірувати в Нього, для життя вічного» (1Тим. 1:13-16).

Мотиви і приховані думки. «Отже, кожен повинен розуміти нас як служителів Христових і будівничих таїн Божих. Від будівничих же вимагається, щоб кожний був вірним. Для мене не важливо, як судите про мене ви або як судять інші люди; я і сам не суджу про себе. Бо хоч я і нічого не знаю за собою, але тим не виправдовуюсь; суддя ж мені Господь. Тому не судіть нічого передчасно, аж доки не прийде Господь, Який освітить таємне у темряві і виявить сердечні наміри; і тоді кожному буде похвала від Бога» (1Кор. 4:1-5).

Немає заборони звертатися до суду, вимагати справедливості

Ісус захищався: «Хто з вас викриє Мене у гріху? Якщо ж Я говорю істину, то чому ви не вірите Мені?» (Ін. 8:46). І Павло захищався: «Він же на своє виправдання сказав: “Я не зробив ніякого злочину ні проти закону юдейського, ні проти храму, ні проти кесаря”. Фест, бажаючи догодити юдеям, у відповідь сказав Павлові: “Чи хочеш іти в Єрусалим, щоб я там судив тебе за це?” Павло сказав: “Я стою перед судом кесаревим, де і належить мені судимому бути. Юдеїв я нічим не кривдив, як і ти добре знаєш. Якщо я неправий і що-небудь зробив, варте смерти, то не відмовляюся померти; а якщо нічого того немає, в чому ці звинувачують мене, то ніхто не може видати мене їм. Вимагаю суду кесаревого”» (Діян. 25:8-11).

Отже, якою має бути наша поведінка?

  • Ми самі можемо чинити неправильно і судити лицемірно, але Писання забороняють таку поведінку (Мф. 7:1-5).
  • Ми можемо чинити неправильно і не судити інших, але і це проти волі Божої (1Ін. 3:4).
  • Ми можемо самі не чинити поганого, але не судити (не оцінювати) інших, хоча і це не відповідає Біблії («і не беріть участи в неплідних ділах темряви, але викривайте», Еф. 5:11). Тому нам тільки залишається правильно чинити і оцінювати інших у світлі вчення (Ін. 7:24).

Нехай Бог дасть нам сміливості робити добро і протистояти злу. Амінь.

Автор: Олександр Зотов

Попередній запис

Що таке засудження

Блудниця перед Христом. Ісак Аскназій Що таке засудження згідно Біблії? Хороша відповідь на це запитання наводиться ... Читати далі

Наступний запис

Незрівнянна річ

Багато людей, якщо не переважна більшість, часто обіцяють, багато що планують, проте натомість мало що з усього того втілюють у ... Читати далі